Η Ε.Λ.Μ.Ε. Καστοριάς για το νέο λύκειο

Είναι εύκολα κατανοητό ότι οποιαδήποτε αναδιάρθρωση στην παιδεία όταν γίνεται κάτω από την πίεση μνημονίων, αυστηρής λιτότητας, υποχρηματοδότησης, ακολουθώντας ταυτόχρονα τις επιταγές του ΟΟΣΑ, της Ε.Ε. του ΔΝΤ αλλά ακόμα και του ΣΕΒ δεν μπορεί παρά ενσωματώσει ανάλογα χαρακτηριστικά που τελικά θα μεταλλάξει το DNA του δημόσιου σχολείου προσδίδοντας του έναν ασθενικό φαινότυπο.

Οι αντιδραστικές αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία διετία στα επαγγελματικά λύκεια (μαθητεία, αυστηροποίηση πλαισίου λειτουργίας τμημάτων, ηλεκτρονικές εγγραφές, χαρακτηρισμός φοίτησης στο Α τετράμηνο κ.ά.) και είχαν σαν αποτέλεσμα το κλείσιμο τομέων και ειδικοτήτων και κατ’ επέκταση συρρίκνωσαν και υποβάθμισαν την τεχνική εκπαίδευση με τελικό στόχο την ένταξη της στον νέο ενιαίο χώρο  της κατάρτισης καταδεικνύει τον σχεδιασμό που υπάρχει και για το νέο λύκειο. Ένα σκληρό ταξικό λύκειο με μοναδικό προσανατολισμό την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από μία συνεχή και ανελέητη αξιολόγηση κυρίως από εξωτερικούς αξιολογητές, που θα οδηγεί όλο και περισσότερους μαθητές εκτός σχολείου, οι οποίοι αναγκαστικά θα βρίσκουν “καταφύγιο” στη μαθητεία και τη φθηνή κατάρτιση.

Η κατάργηση του ενιαίου προγράμματος σπουδών αλλά και γνωστικών αντικειμένων θα μετατρέψει τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου σε τάξεις προπαρασκευής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Φυσικά η μείωση των μαθημάτων και οι αύξηση των μαθημάτων επιλογής θα οδηγήσει αρχικά σε μετεγγραφές μαθητών και στη συνέχεια σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις λυκείων, αφού θα είναι αδύνατο να λειτουργήσουν τμήματα με όλες τις επιλογές σε ένα σχολείο (να μην ξεχνάμε την αυστηροποίηση του πλαισίου λειτουργίας τμημάτων). Όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς, η δεξαμενή πλεοναζόντων εκπαιδευτικών θα γεμίσει και από την μία θα οδηγήσει σε εκβιαστική κινητικότητα και υποχρεωτική μετακίνηση, ενώ από την άλλη, θα παγιώσει την αδιοριστία των τελευταίων ετών και θα ελαχιστοποιήσει τις προσλήψεις αναπληρωτών.

Η κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και η απαγκίστρωση του λυκείου από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μείνει για άλλη μία φορά στα χαρτιά, παρά τις εξαγγελίες του Υπουργείου, εκτός εάν με τη λέξη κατάργηση εννοούν  τη μετονομασία των πανελλαδικών εξετάσεων σε “κεντρικά οργανωμένες”, την προσθήκη μίας επιπλέον εξεταστικής περιόδου (Ιανουαρίου) και την εκπόνηση ερευνητικής εργασίας (που θα αξιολογείται από εξωτερικούς βαθμολογητές), ενώ οι ισχυρισμοί για ελάττωση των φροντιστηρίων και πάταξη της παραπαιδείας καταρρέουν σαν χάρτινος πύργος, αφού όχι μόνο οι μαθητές θα αναγκαστούν να προσφύγουν νωρίτερα και για περισσότερα αντικείμενα στα φροντιστήρια αλλά θα δίνει και ένα επιπλέον αντικείμενο αυτό της συγγραφής εργασιών.

Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το νέο λύκειο θα αποτελέσει και το όχημα για την είσοδο της εξωτερικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η οποία και συνδέεται με τις επιδόσεις των μαθητών. “Το διαγώνισμα του Ιανουαρίου θα είναι ένας τρόπος να δούμε αν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές είναι αποτελεσματικοί. Διότι και αυτοί οι άνθρωποι καμιά φορά δεν είναι τόσο αποτελεσματικοί” (Συνέντευξη Υπουργού Παιδείας στον Real Fm 31-8-2017).

 

Συναδέλφισσες και Συνάδελφοι

πρέπει να παλέψουμε για

  •       Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο Γαβρόγλου για το «Νέο Λύκειο».
  • Σχολείο που μορφώνει και απελευθερώνει τη νέα γενιά. Όχι στην τυποποιημένη και αποσπασματική γνώση, την παπαγαλία, τον εγκλωβισμό σε καταρτίσεις και δεξιότητες μιας χρήσης. Όχι στη διάχυση των γνωστικών αντικειμένων και την υποκατάσταση της εκπαιδευτικής διαδικασίας από τυποποιημένες «δράσεις». Όχι στη μαθητεία-φτηνή εργασία.
  • Ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν 12χρονο σχολείο με δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή για όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς.
  • Ανατροπή όλου του πλαισίου της αξιολόγησης, εσωτερικής – εξωτερικής και αυτοαξιολόγησης που ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις, βαθαίνει τη φτώχεια των εκπαιδευτικών και οδηγεί τα σχολεία στην κατηγοριοποίηση και στο κλείσιμο. Όχι στη μισθολογική καθήλωση μέσω της αξιολόγησης. Παιδαγωγική ελευθερία στο σχολείο. Περιοδική επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών!
  • Όχι στην αυτονομία και αποκέντρωση των σχολείων.
  •       Καμιά συγχώνευση – κατάργηση σχολείου. Να ανοίξουν όλα τα σχολεία που έκλεισαν!
  • Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών από την αρχή της χρονιάς.
  • Κάλυψη των εκρηκτικών αναγκών σε υποδομές, εκπαιδευτικούς, ειδικό προσωπικό κλπ της ειδικής αγωγής.

 

Καλούμε την Ο.Λ.Μ.Ε. να πάρει άμεσα θέση ενάντια στα προωθούμενα μέτρα, να καλέσει Γενικές Συνελεύσεις και να οργανώσει την αντίσταση του κλάδου.

Καλούμε όλους τους συναδέλφους να αντισταθούμε στην υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και να μην ανεχτούμε να τσακίζονται τα εργασιακά μας δικαιώματα και η ζωή μας.

Καλούμε όλους τους γονείς να υπερασπιστούμε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας.