H σημασία του να είναι κάποιος πτυχιούχος καθηγητής φυσικής αγωγής

 Γράφει ο Νικόλαος Παγούνης, M.Sc Sport Science & Physical Education*

Είναι συχνό φαινόμενο και συνάμα επικίνδυνο (διότι έχουμε να κάνουμε με το ανθρώπινο σώμα), τα τελευταία χρόνια να εξασκούν το επάγγελμα του ΄΄γυμναστή΄΄ , άτομα τα οποία δεν είναι πτυχιούχοι φυσικής αγωγής, αλλά απλώς έχουν παρακολουθήσει κάποια σεμινάρια ή έχουν αποφοιτήσει από κάποια σχολή σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Σαφώς και αποκτώντας ένα πτυχίο δεν σημαίνει ότι έχεις και τις απαραίτητες γνώσεις ή ότι είσαι κατάλληλος να εξασκήσεις το οποιοδήποτε επάγγελμα, διότι οι γνώσεις δεν ολοκληρώνονται με το πτυχίο αλλά αναπτύσσονται μέσω της δια βίου μάθησης, ειδικά σε ένα επάγγελμα όπως αυτό του γυμναστή, που στην ουσία στόχος είναι ο άνθρωπος. Γι’αυτό και σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου δεν είναι να θίξει όσους εργάζονται ως ΄΄γυμναστές΄΄ χωρίς να είναι πτυχιούχοι, αλλά να τονίσει

α) τη σημασία του να είναι κάποιος πτυχιούχος καθηγητής φυσικής αγωγής, και τις γνώσεις που αποκτά για να μπορέσει μετέπειτα να εργαστεί σε οποιοδήποτε τομέα του αθλητισμού και της υγείας και

β) την πραγματικότητα που καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά οι περισσότεροι πτυχιούχοι γυμναστές.

 

Ρίχνοντας μια ματιά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Τμήματος Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α), καταλαβαίνει κανείς, ότι οι φοιτητές του παραπάνω τμήματος, έρχονται καταρχήν σε επαφή με όλα τα αθλήματα, διδασκόμενοι πράξη και θεωρία. Πρακτική εξάσκηση ως προς τις σωστές τεχνικές και τους κανονισμούς που τα διέπουν και θεωρία όσο αφορά την διδακτική και προπονητική τους προσέγγιση.

Ταυτόχρονα με την πράξη και τη θεωρία των αθλημάτων οι σπουδαστές του  Τ.Ε.Φ.Α.Α, διδάσκονται τα μαθήματα της Ανατομίας (περιγραφική ανατομική και γενική – λειτουργική ανατομική) και της Φυσιολογίας, γνώσεις που θα τους βοηθήσουν στην καλύτερη και ασφαλέστερη εκγύμναση των ασκούμενων, αλλά και στην αποκατάσταση των ασκούμενων από μυοσκελετικούς τραυματισμούς.

Επίσης διδάσκονται τα μαθήματα της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας του Αθλητισμού, γνώσεις πολύ σημαντικές για τη σωστή εκπαιδευτική προσέγγιση και διδασκαλία των παιδιών, των αθλητών, αλλά και των ατόμων που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες.

Συνεχίζοντας το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α), παρέχονται πιο εξειδικευμένες γνώσεις μέσα από τα μαθήματα της Εργομετρίας, της Εργοφυσιολογίας, της Βιοχημείας της Άσκησης, της Βιομηχανική της Άσκησης, της Αθλητιατρικής, της Προπονητικής, της Κινησιολογίας, της Αξιολόγησης/Ανάλυσης της Μυϊκής Δύναμης, της Ανάλυση της Βάδισης, της Διατροφολογίας, της Φυσιοθεραπεία, της Άσκησης και Αποκατάστασης Χρόνιων Παθήσεων, αλλά και γνώσεις που αφορούν και άλλους τομείς του Αθλητισμού όπως είναι η Διοίκηση του Αθλητισμού και Αναψυχής, Στατιστική, Μεθοδοι Έρευνας, Υπαίθριες ∆ραστηριότητες Αναψυχής, Φυσική ∆ραστηριότητα σε Ειδικούς Πληθυσµούς, Αθλητικός Τουρισμός, Μάρκετινγκ, Συμπεριφορά Πελατών Αναψυχής, μαθήματα τα οποία περιλαμβάνονται και αυτά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο ανέφερα πολύ περιληπτικά πιο πάνω, θεωρώ ότι είναι πολύ δύσκολο να διδαχτεί μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο ή μέσα σε ένα ή δύο εξάμηνα και μάλιστα χωρίς τον απαραίτητο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.

 

Φυσικά όπως και σε όλα τα επαγγέλματα, υπάρχουν οι ικανοί και οι λιγότερο ικανοί επαγγελματίες, αποφοιτώντας όμως από το Τμήμα Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α), θεωρώ ότι έχεις όλα εκείνα τα εφόδια ώστε να γίνεις ένας ικανός επαγγελματίας υγείας, ο οποίος θα εξελίσσεται καθημερινά μέσα από τη δουλειά του, αλλά και μέσα από τη συνεχή ενημέρωση και μελέτη της βιβλιογραφίας και των επιστημονικών ερευνών, που δημοσιεύονται καθημερινά σε διάφορες επιστημονικές περιοχές που αφορούν την άσκηση.

 

Τελειώνοντας θα ήθελα να αναφερθώ στην πραγματικότητα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε καθημερινά οι περισσότεροι πτυχιούχοι γυμναστές, μια καθημερινότητα στην οποία υποβαθμίζεται το επάγγελμά μας και μάλιστα πολλές φορές από εμάς τους ίδιους, διότι αναγκαζόμαστε να κάνουμε «εκπτώσεις» στις αξίες και στις αρχές του επαγγέλματός μας, φοβούμενοι μήπως χάσουμε την πελατεία μας, από την υπερπληθώρα των γυμναστών που υπάρχουν.

Μία καθημερινότητα στην οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις υποσχέσεις για γρήγορα και ξεκούραστα αποτελέσματα, διότι ο στόχος των “six packs” και των καλογυμνασμένων γλουτών και μπράτσων φέρνει περισσότερη πελατεία, από  το στόχο του:

  • να φέρουμε τα παιδιά στον αθλητισμό,
  • να βοηθήσουμε τη νέα μητέρα να χάσει τα κιλά της εγκυμοσύνης και να την εμψυχώσουμε,
  • να κάνουμε τον κόσμο να αγαπήσει τον αθλητισμό και να ενσωματώσει τη φυσική δραστηριότητα στη ζωή του, έχοντας την άθληση τρόπο ζωής κ.α.

 

Μία καθημερινότητα όπου οι ώρες του μαθήματος της φυσικής αγωγής στα σχολεία, μειώνονται συνεχώς.

Μία καθημερινότητα όπου το μάθημα της φυσικής αγωγής, αντιμετωπίζεται από ‘’όλους μας’’, ως ελεύθερη ώρα

Μια καθημερινότητα όπου ο οποιοσδήποτε εκτελεί χρέη προπονητή, γυμναστή, διαιτολόγου  (θα μπορούσα να συνεχίσω με πάρα πολλά παραδείγματα).

 

Γνωρίζω ότι η ανάλυση του συγκεκριμένου θέματος, είναι πολύπλευρη και δεν μπορεί να αναπτυχθεί σε ένα άρθρο. Όμως ως πτυχιούχος καθηγητής φυσικής αγωγής οφείλω να προστατέψω το επάγγελμά μου, ένα επάγγελμα το οποίο δεν περιορίζεται στο πακετάκι των έξι κοιλιακών και στα καλογυμνασμένα μπράτσα και γλουτούς, διότι ο γυμναστής είναι ένας επιστήμονας που εξελίσσεται καθημερινά αποκτώντας νέες γνώσεις και γι΄αυτό θα πρέπει να αποδοθεί ο κατάλληλος σεβασμός τόσο στο συγκεκριμένο επάγγελμα, όσο και σε αυτούς που το αντιπροσωπεύουν.

*O κ. Νικόλαος Παγούνης ζει και εργάζεται στην Καστοριά, είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών στην Αθλητική Ψυχολογία & Κινησιολογία με εξειδίκευση στην Αναπτυξιακή Κινησιολογία, Πιστοποιημένος Αξιολογητής της Κίνησης & της Αναπνοής του Ανθρώπινου σώματος και δημιουργός της ιστοσελίδας functionalmovement.gr