Πώς θα σας φαινόταν αν βλέπατε την γνωστή εικόνα ενός εντυπωσιακού αεροπλάνου Boeing και το αεροπλάνο ήταν μαύρο; Όχι και τόσο γνωστή η εικόνα! Γιατί όλα (ή για την ακρίβεια σχεδόν όλα) τα αεροπλάνα στον κόσμο είναι λευκά.
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Τις μέρες του καύσωνα, οι ειδικοί μας συστήνουν να φοράμε «ανοικτόχρωμα ρούχα» (γνωστή η συμβουλή, ειδικά σε εμάς εδώ στην Ελλάδα). Το ίδιο ισχύει και για τα αεροπλάνα.
Τα αεροσκάφη βάφονται λευκά, προκειμένου να αντανακλούν την ηλιακή ακτινοβολία. Έτσι, περιορίζεται η υπερθέρμανση τους αλλά και οι πιθανές ζημιές από την ακτινοβολία (το ηλιακό φως έχει ακτινοβολίες UV), δηλαδή όπως όταν εμείς φοράμε αντηλιακό.
Ένα αεροπλάνο που δεν είναι λευκό, είναι πολύ πιο κοστοβόρο για τους αερομεταφορείς. Ένα αεροπλάνο που δεν απορροφά τη ζέστη από το ηλιακό φως, σημαίνει και χαμηλότερο κόστος κλιματισμού του για τις αεροπορικές εταιρείες.
Είναι ζήτημα ασφάλειας να προστατεύονται από το ηλιακό φως τα μέρη του αεροπλάνου που είναι πλαστικά ή μεικτά (από σύνθεση υλικών, όπως πχ το fiberglass). Τέτοια μέρη είναι η «μύτη» του αεροπλάνου, πίσω από την οποία βρίσκονται τα ραντάρ εκπομπής του αεροσκάφους, για αυτό πρέπει να είναι από μη μεταλλικό υλικό. Ή οι επιφάνειες πίσω από τους πίνακες ελέγχου.
Περισσότερο χρώμα σημαίνει και μεγαλύτερο κόστος για βάψιμο.
Ένα αεροπλάνο βάφεται κατά μέσο όρο κάθε 4 χρόνια. Το κόστος βαφής ενός αεροπλάνου κινείται μεταξύ 50.000 και 150.000 ευρώ. Αν ένα αεροπλάνο έχει δυο ή παραπάνω χρώματα, το κόστος αυξάνει γεωμετρικά.
Επίσης, είναι θέμα… εμφάνισης: η μπογιά οξειδώνεται με τον καιρό. Έτσι, ένα αεροπλάνο, που πετά πάνω από τον καιρό, εκτίθεται περισσότερο στο ηλιακό φως και τις ατμοσφαιρικές συνθήκες. Αν λοιπόν ήταν βαμμένο σε ένα σκούρο χρώμα, το χρώμα αυτό θα ξεθώριαζε πολύ γρήγορα.
Ένα επιπλέον πλεονέκτημα ασφάλειας είναι ότι πάνω στο λευκό χρώμα, προβλήματα όπως ρωγμές, σπασίματα, διαβρώσεις του υλικού είναι καλύτερα ορατά.
Όταν τα αεροπλάνα είναι βαμμένα σκουρόχρωμα, τότε έχουν περισσότερα στρώματα μπογιάς από τα ανοικτόχρωμα. Αυτό σημαίνει επιπλέον βάρος στο αεροπλάνο και άρα επιπλέον κόστος καυσίμου. Απαγορευτικό ή σε κάθε περίπτωση όχι συμφέρον, ειδικά σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας.
Για τους παραπάνω λόγους, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες θέλουν λευκά ή ανοικτόχρωμα αεροσκάφη στους στόλους τους. Αυτό, στην αγορά μεταχειρισμένων αεροσκαφών, σημαίνει ότι τα λευκά αεροπλάνα έχουν υψηλότερη αξία μεταπώλησης.
Αν μια εταιρεία αγοράσει από μια άλλη ένα αεροπλάνο, αρκεί ένα μικρό ρετουσάρισμα: αλλαγή ονόματος και λογότυπου του αερομεταφορέα, ίσως και βάψιμο σε μικρές επιφάνειες. Αλλά όπως και να έχει, ένα λευκό αεροπλάνο είναι πάντα προτιμότερο για τις αεροπορικές.
Τέλος είναι και το θέμα του leasing: Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, δεν έχουν ιδιόκτητα αεροσκάφη. Νοικιάζουν όμως με τη μέθοδο του leasing. Οι εταιρείες leasing αεροσκαφών δεν επιτρέπουν στους ενοικιαστές τους να βάφουν τα αεροπλάνα.