Γιατί H&M, Zara, Armani αφήνουν Κίνα και Βιετνάμ και βλέπουν…Ελλάδα
Σε μαζικές παραγγελίες στα ελληνικά εργοστάσια παραγωγής ενδυμάτων προχωρούν το τελευταίο διάστημα τα μεγάλα brands της μόδας, όπως η H&M, η Zara και η Armani. Αποτέλεσμα είναι οι εξαγωγές της χώρας μας να τρέχουν με +15%-20%, ενώ το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων στην Ευρώπη οδηγεί σε σημαντική αύξηση των εισαγωγών. Αυτά δηλώνουν στο Liberal Markets ο Θεόφιλος Ασλανίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) και ο Μελέτης Καραμπίνης, Διευθυντής Συνδέσμου Κατασκευαστών Ετοίμων Ενδυμάτων.
Η στροφή αυτή των μεγάλων γνωστών διεθνών φιρμών οφείλεται στην πανδημική κρίση. Όπως εξηγεί ο Θ. Ασλανίδης «υπάρχει η τάση για επιστροφή μέρους της παραγωγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Από εταιρείες όπως η H&M, η Zara και η Armani. Έτσι λοιπόν οι παραγγελίες προς ελληνικά εργοστάσια αυξάνονται καθώς βρίσκονται κοντά στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μέρος αυτής απομακρύνεται από χώρες όπως η Κίνα, το Βιετνάμ και το Μπαγκλαντές».
Από τη μεριά του ο Μ. Καραμπίνης επισημαίνει πως «η αύξηση του κόστους μεταφοράς και τα προβλήματα που παρατηρούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα, η μεταφορά προϊόντων από χώρες της Ασία κατέστη δύσκολη και ακριβή. Έτσι λοιπόν, ευνοούνται χώρες που είναι πιο κοντά στην Ευρώπη, όπως η Ελλάδα, όπου μπορούν να παράξουν προϊόντα προστιθέμενης αξίας».
Ένα συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας, εκτός της εντοπιότητας, είναι πως μπορεί να παράξει ποιοτικά προϊόντα, ενώ στις συμβάσεις υπεργολαβίας μεταξύ των μεγάλων πολυεθνικών και ελληνικών εταιρειών, περιλαμβάνονται και άλλες παρεχόμενες υπηρεσίες, όπως είναι ο σχεδιασμός, η προώθηση των προϊόντων ακόμα και το marketing.
Στην ουσία H&M, Zara, Armani και άλλα διεθνή brands μέσω της επιλογής της χώρας μας για παραγωγή των ενδυμάτων τους, επιτυγχάνουν σημαντικές οικονομίες κλίμακος. Δεν απαιτούνται υπέρογκα ποσά για τη μεταφορά των προϊόντων, καθώς τα ναύλα έχουν πάρει την ανιούσα, μπορούν να διοχετεύσουν καλύτερα την παραγωγή τους στην ευρωπαϊκή αγορά και εξασφαλίζουν καλύτερη ποιότητα προϊόντων.
Υπενθυμίζεται πως η συνολική αξία εξαγωγών της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας (συμπεριλαμβανομένου του βαμβακιού) στο πρώτο τρίμηνο του 2021 ανήλθε σε 492 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 0,8% έναντι του 2020 (488 εκατ. ευρώ).
Στη θετική αυτή εξέλιξη συνέβαλαν οι εξαγωγές του πρωτογενούς τομέα, του βαμβακιού, που σημείωσε άνοδο 24,8%, με αξία εξαγωγών 185 εκατ. ευρώ το 2021, από 148 εκατ. το 2020.