Η πρόταση για χαλάρωση του σημερινού ασφυκτικού κανόνα για τη μείωση του χρέους, αλλά και η πιστοποίηση του ότι η ελληνική οικονομία κινείται το 2022 με ανάπτυξη πολύ υψηλότερη από αυτή της Ευρωζώνης, είναι οι δύο καλές ειδήσεις για την Ελλάδα που αναμένονται να έρθουν από σήμερα ως την Παρασκευή από τις Βρυξέλλες.
Η πρόταση της Κομισιόν για τις αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες, η οποία θα παρουσιαστεί σήμερα από τον Επίτροπο αρμόδιο για οικονομικά θέματα κ. Πάολο Τζεντιλόνι και τον αντιπρόεδρο της Επιτροπής κ. Βάλντις Ντομπρόβσκις αποτελεί μια άσκηση ισορροπίας, με στόχο να γίνει αποδεκτή τόσο από τον ευρωπαϊκό Βορρά όσο και από τον ευρωπαϊκό Νότο.
Στη βάση της διατηρεί τα όρια της συνθήκης του Μάαστριχτ για ανώτατο χρέος στο 60% του ΑΕΠ και έλλειμμα στο 3% του ΑΕΠ. Ωστόσο, ανοίγει και ένα κεφάλαιο εξαιρέσεων για τα υπερχρεωμένα κράτη, δηλαδή αυτά που έχουν χρέος πάνω από το 90% του ΑΕΠ τους. Εισάγουν τη θεωρεία ενός… light μνημονίου, με υποχρεώσεις για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις για κράτη όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, με αντάλλαγμα τετραετή πλάνα δράσης και συγκεκριμένους στόχους για τη χαλαρότερη μείωση του χρέους, τα οποία όμως θα συνοδεύονται και με κίνητρα επενδύσεων μέσα από κοινοτικούς πόρους. Τα σχέδια αυτά θα συμφωνούνται εκ των προτέρων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εκ των πραγμάτων θα χαλαρώνουν τον επαχθή κανόνα του 1/20, ο οποίος στις σημερινές συνθήκες είναι ανέφικτός. Η πρόταση της Επιτροπής που έρχεται με αρκετή καθυστέρηση δεν θα δεσμεύσει κανέναν. Θα αποτελεί όμως μια βάση διαλόγου ανάμεσα στα κράτη-μέλη για τις τελικές αλλαγές που θα εφαρμοστούν στους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, οι οποίοι θα ισχύσουν -καλώς εχόντων των πραγμάτων- από το 2024.
Αμυντικές επενδυτικές δαπάνες
Ελλάδα, Πολωνία, Ρουμανία και ίσως και τα νέα υποψήφια μέλη του ΝΑΤΟ, η Φιλανδία και η Σουηδία, έχουν στα σχέδιά τους να θέσουν στη συζήτηση που θα ακολουθήσει την πρόταση να τυγχάνουν ευνοϊκής μεταχείρισης οι αμυντικές δαπάνες, οι οποίες γίνονται υποχρεωτικά για να αντιμετωπιστεί ο εξ ανατολών κίνδυνος που για την Ελλάδα είναι η Τουρκία και για τους υπόλοιπους η Ρωσία. Στην ουσία, η κοινή αυτή απαίτηση θα αφορά την εξαίρεση από το έλλειμμα για τις αμυντικές δαπάνες που υπερβαίνουν τον μέσο όρο της ΕΕ. Το σκεπτικό είναι ότι με τους επιπλέον εξοπλισμούς, οι χώρες αυτές, εκτός από τα δικά τους σύνορα διασφαλίζουν και τα ανατολικά σύνορα της ΕΕ.
Επίσης, ένα ευρύτερος αριθμός κρατών (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) θα θέσει στη συζήτηση ανάλογο θέμα και για τις δαπάνες για επενδύσεις πέρα από αυτές που διασφαλίζουν το Ταμείο Ανάκαμψης και οι υπόλοιπες κοινοτικές πρωτοβουλίες, για να επιταχυνθεί η ενεργειακή μετάβαση που σήμερα είναι παραπάνω από απαραίτητη. Θα ζητήσουν δηλαδή να μην γράφονται στα ελλείμματά τους οι επιπλέον δαπάνες για πράσινες επενδύσεις.
Η χαλάρωση των μηχανιστικών δημοσιονομικών κανόνων που θεσπίστηκαν σε τελείως διαφορετικές οικονομικές συνθήκες κρίνεται πλέον επιβεβλημένη ακόμη και από της ηγεσίες των ευρωπαϊκών θεσμών. Η τελική διαμόρφωση των νέων δημοσιονομικών κανόνων, όμως, θα είναι αντικείμενο σκληρής διαπραγμάτευσης για το επόμενο εξάμηνο μέχρι να καταλήξουμε στο νέο καθεστώς.
Οι φθινοπωρινές προβλέψεις
Πιο ξεκάθαρα θα είναι τα πράγματα στις φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου αναμένεται να αποτυπωθεί η οικονομική επιβράδυνση της Ευρωζώνης σε σχέση με τις προβλέψεις που υπήρχαν τον Μάρτιο, λίγο μετά την κήρυξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Το θετικό είναι ότι η Ελλάδα θα εμφανίζεται για δεύτερη χρονιά φέτος να ξεπερνά κατά πολύ τη μέση ανάπτυξη της ΕΕ και, παρά την ενεργειακή κρίση, να επιτυγχάνει και σημαντική δημοσιονομική προσαρμογή. Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται στην περιοχή του 6% για φέτος και του 2% για τον επόμενο χρόνο, ενώ αναμένεται η Κομισιόν να πιστοποιεί και την επαναφορά της Ελλάδας σε πρωτογενές πλεόνασμα από το 2023.
ΠΗΓΗ: https://www.capital.gr