Η πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας και κυρίως η Εκκλησία υποστήριξε την κίνηση κι έτσι τα επόμενα χρόνια καθιερώθηκε. Ωστόσο, για μιάμιση δεκαετία, η αεροπορική μεταφορά του Αγίου Φωτός εξακολουθούσε να γίνεται με την ευθύνη κάποιου ταξιδιωτικού γραφείου. Επισήμως το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών την ανέλαβε το 2002. Η διαδικασία που τηρείται είναι συγκεκριμένη. Ο έξαρχος του Παναγίου Τάφου της Αθήνας παραλαμβάνει το «ανέσπερον φως» από τα Ιεροσόλυμα και με ειδική πτήση το μεταφέρει στην Αθήνα. Η υποδοχή του στην ελληνική πρωτεύουσα γίνεται με τιμές αρχηγού κράτους, παρουσία επισήμων, πολιτικών ηγετών και εκπροσώπων της Εκκλησίας. Έπειτα γίνεται η μεταφορά του στη Μητρόπολη Αθηνών και από εκεί σε πολλές άλλες Μητροπόλεις που αναλαμβάνουν να το στείλουν στους ναούς….
Ωστόσο, στα Ιεροσόλυμα η τελετή της αφής θα πραγματοποιηθεί κανονικά. Πρόκειται άλλωστε για μία από τις παλαιότερες και πιο πολυσυζητημένες ιεροτελεστίες του Χριστιανισμού. Πρόσφατα ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος όταν κλήθηκε να απαντήσει στο θέμα της μεταφοράς του Αγίου Φωτός από τα Ιεροσόλυμα δήλωσε ότι «Δεν υπάρχει Άγιο φως πρώτης κατηγορίας και δεύτερης κατηγορίας». Και συμπλήρωσε: «Παλαιότερα πριν γίνουν αυτά που γίνονται σήμερα για την υποδοχή του Αγίου Φωτός, έπαιρναν το φως από το καντήλι της Αγίας Τραπέζης. Αυτά είναι ήθη που επικράτησαν τελευταία».
Η λειτουργία της Αναστάσεως και η Ιερή Λιτανεία
Οι μαρτυρίες
Έτσι πέρασε στους Έλληνες η δικαιοδοσία του Αγίου Φωτός και σταδιακά άρχισε να καθιερώνεται η τελετή της αφής. Είναι χαρακτηριστικό ότι το θαύμα τελείται αποκλειστικά παρουσία του Ελληνορθόδοξου Πατριάρχη και μόνο τις ημέρες που πέφτει το ορθόδοξο Πάσχα.
Η κριτική
Παρά τη μακρά παράδοση, οι φωνές εκείνων που αμφισβητούν το θαύμα της αφής ήταν ανέκαθεν πολλές και με τα χρόνια πληθαίνουν. Ήδη από τον 19ο αιώνα, ο Αδαμάντιος Κοραής, εξέφραζε ανοιχτά την πεποίθηση ότι το περιβόητο «θαύμα» δεν ήταν παρά μία μηχανορραφία του Πατριαρχείου που αποσκοπούσε σε οικονομικά οφέλη. Άλλοι σκεπτικιστές και ιστορικοί της εποχής υποστήριζαν ότι επρόκειτο για θρύλο, ο οποίος καλλιεργήθηκε στους Άγιους Τόπους μετά την εισβολή των Σταυροφόρων. Στο πλαίσιο της διαμάχης Ορθοδόξων, Λατίνων και Αρμενίων, όπου όλοι διεκδικούσαν το αποκλειστικό προνόμιο του «λαμβάνειν εξ ουρανού το ανέσπερο φως», οι Έλληνες προέβαλαν το θαύμα και είχαν την πρωτοκαθεδρία στην διαχείριση.
Είναι γεγονός ότι πολλά σκέλη του τελετουργικού δεν εφαρμόζονται πια, με αποτέλεσμα ο αντίλογος να κερδίζει έδαφος. Πιο ακραίες απόψεις κάνουν λόγο για τέχνασμα, ακόμα και για απάτη. Κάποιοι σκεπτικιστές υποστηρίζουν ότι τα κεριά στο Κουβούκλιο εμβαπτίζονται προηγουμένως σε φώσφορο, ο οποίος έχει την ιδιότητα της αυτοανάφλεξης.
Ο αρχιεπίσκοπος Γεράσων Θεοφάνης, εξηγεί στους πιστούς πώς ανάβει το Άγιο Φως. Το βίντεο κατέγραψε ο συγγραφέας του βιβλίου «Λύτρωση – Περί του Αγίου Φωτός» δημοσιογράφος Δημήτρης Αλικάκος
Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Πατριαρχείο Ιεροσολύμων