Πώς να καταλάβετε εάν τρώτε λόγω άγχους και τι μπορείτε να κάνετε

Εάν έχετε διαπιστώσει ότι τρώτε μια ολόκληρη πίτσα ή κάνετε εισβολή στο ψυγείο σας μετά από μια δύσκολη ημέρα ή επειδή νιώθετε ανία, τότε ανήκετε στους ανθρώπους που χρησιμοποιούν την τροφή κάθε φορά που νιώθουν άγχος. 

Βιοχημικά, η κατανάλωση  φαγητού λόγω στρες γίνεται λόγω της αύξησης της κορτιζόλης (της ορμόνης απόκρισης στο στρες). Η κορτιζόλη προκαλεί πόθο για ευχαρίστηση ή για γλυκά ή αλμυρά επιδόρπια τρόφιμα. Όταν έχετε άγχος, το σώμα σας απελευθερώνει κορτιζόλη , η οποία ενεργοποιεί την απελευθέρωση γλυκόζης. Στη συνέχεια, δεδομένου ότι ξαφνικά καταναλώνετε τα αποθέματα γλυκόζης, ο εγκέφαλός σας πιστεύει ότι πρέπει να τρώτε τροφές υψηλής γλυκόζης το συντομότερο δυνατόν για να έχετε ενέργεια και αυτά τα τρόφιμα συνήθως είναι τα γλυκά.

Σε άλλες περιπτώσεις, θα μπορούσατε να τρώτε για να επισημάνετε την ανάγκη του εγκεφάλου για ευχάριστους νευροδιαβιβαστές όπως η ντοπαμίνη, μία οργανική ουσία, η οποία ανήκει στην οικογένεια των κατεχολαμινών και δουλειά της είναι να μεταφέρει μηνύματα ικανοποίησης στον εγκέφαλο. Για το λόγο αυτό είναι γνωστή και ως ο νευροδιαβιβαστής της ευφορίας.

Αυτός λοιπόν είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους μπορεί να στραφείτε στην υπερκατανάλωση τροφής σε περιόδους στρες ή συναισθηματικής δυσφορίας: Η κατανάλωση προκαλεί την απελευθέρωση της ντοπαμίνης, η οποία σας καταπραΰνει και σας κάνει να νιώθετε χαρούμενοι.

Πότε προκαλεί ανησυχία η κατανάλωση φαγητού λόγω άγχους; Όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να εξαλείψουν τα αισθήματα του στρες με το φαγητό, αντί να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Δεν υπάρχει απολύτως τίποτα κακό με το να θέλετε να νιώθετε καλύτερα μετά από μια αγχωτική κατάσταση – και το να έχετε αυτό το μπισκότο ή το παγωτό μπορεί να σας κάνει να νιώσετε καλύτερα. Αλλά πρέπει επίσης να βρείτε και άλλους τρόπους για να αντιμετωπίσετε το άγχος, γιατί το φαγητό δεν θα σας κάνει να νιώσετε καλύτερα μακροπρόθεσμα.  Αν λοιπόν τρώτε επειδή έχετε άγχος και έπειτα έχετε άγχος επειδή έχετε φάει, επιδεινώνετε το πρόβλημα.

Πώς να σταματήσετε να τρώτε λόγω άγχους

Να θυμάστε το κάθε άτομο είναι διαφορετικό. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένες ιδέες μπορεί να λειτουργούν για εσάς, ενώ άλλες μπορεί να μην λειτουργούν.

Αφιερώστε λίγο χρόνο για να προσδιορίσετε τον τύπο της πείνας που αντιμετωπίζετε. Αναλογιστείτε και μάθετε τι νιώθετε τη συγκεκριμένη στιγμή. Φόβο; Εκνευρισμό; Θυμός; Θλίψη; Απόρριψη; Μοναξιά; Ανησυχία;

Στη συνέχεια σκεφτείτε εάν πραγματικά το φαγητό είναι η καλύτερη επιλογή για εσάς τη συγκεκριμένη στιγμή.

Όποια κι αν ήταν αυτή η επιλογή, προχωρήστε – ακόμα κι αν επιλέξατε να φάτε, απολαύστε το και προχωρήστε.

Πάρτε μια βαθιά αναπνοή και κάντε ερωτήσεις. Όταν βρεθείτε μπροστά στο ψυγείο ρωτήστε τον εαυτό σας: «Αυτό θέλει το σώμα μου;» «Δεν έχω τίποτα άλλο να κάνω;» Σημασία έχει να συνειδητοποιήσετε ότι η λαχτάρα για γλυκά λόγω άγχους είναι μια «υγιής» αντίδραση, αλλά το σώμα σας μπορεί να μην χρειάζεται απαραίτητα το φαγητό, γιατί μπορείτε να βρείτε πιο εποικοδομητικούς τρόπους για να νιώσετε καλύτερα.

Μερικές φορές, εάν αφιερώσετε ένα δευτερόλεπτο για να ρωτήσετε το σώμα σας τι πραγματικά θέλει, μπορεί να σας εκπλήξει – ότι το φρέσκο ροδάκινο μπορεί να ακούγεται πολύ καλύτερο από το σακουλάκια με τα πατατάκια που πρόκειται να ανοίξετε. Πριν λοιπόν φτάσετε να φάτε ό,τι έχει το ψυγείο σας. πάρτε μερικές βαθιές αναπνοές, συντονίστε το σώμα σας και ρωτήστε τι χρειάζεται τώρα. Οι πιθανότητες είναι, ψάχνει για αγάπη και τροφή από υγιεινά τρόφιμα.

Βελτιώστε τη σχέση σας με το φαγητό. Το άγχος δεν είναι απαραίτητα κακό, αλλά μπορείτε να τρώτε πιο διαισθητικά, έτσι ώστε να τρέφεται  το σώμα, το μυαλό και το πνεύμα σας. Και αυτό θα γίνει εάν αλλάξετε τον τρόπο που αντιμετωπίζετε τα τρόφιμα και τον ρόλο που παίζει στη ζωή σας.

Εάν είστε σε θέση να έχετε καλύτερη σχέση με το φαγητό θα συνειδητοποιείσετε ότι πράγματα που θεωρείτε” κακά “ή” εθιστικά ” χάνουν τη γοητεία τους, με αποτέλεσμα να χτίσετε μια πιο υγιή σχέση με το φαγητό.

Ένας τρόπος για να βελτιώσετε τη σχέση σας με το φαγητό είναι να δώσετε προσοχή στα συναισθήματά σας και στο πότε πεινάτε πραγματικά, ώστε να τρώτε όταν πεινάτε και όχι επειδή είστε στεναχωρημένοι ή βαριέστε.

Το μαγείρεμα μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να βελτιώσετε τη σχέση σας με τα τρόφιμα. Εάν αισθάνεστε πολύ άγχος, δοκιμάστε να μαγειρέψετε με σκοπό την ηρεμία και τη γείωση.

Επιπλέον για να αποφύγετε το φαγητό για λάθους λόγους μια καλή επιλογή είναι να αλλάξετε παραστάσεις. Πάρτε λίγο καθαρό αέρα, πηγαίνετε για μια βόλτα, κάντε κάτι διαφορετικό, διαβάστε ένα βιβλίο.

Μια πρακτική συνειδητοποίησης μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε την κατανάλωση φαγητού λόγω άγχους. Μπορείτε κάνετε ασκήσεις αναπνοής ή κινήσεις που μπορούν να σας βοηθήσουν να μειώσετε το άγχος κάθε φορά που σας κατακλύζει. Με αυτόν τον τρόπο, όταν βιώνετε στιγμές υψηλού στρες, θα έχετε τα εργαλεία για να χαλαρώσετε, αντί να αφήνετε το σώμα σας να ανταποκρίνεται στον πανικό.

Να θυμάστε ότι αυτό δεν θα συμβεί εν μία νυκτί. Το να μάθετε να αντιμετωπίζετε το άγχος με τρόπους που θα στηρίξουν την υγεία σας, θέλει υπομονή και επιμονή.  Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι το άγχος είναι εντελώς φυσιολογικό, όλοι το βιώνουν – και με μέτρο, έχει αποδειχθεί ότι μας βοηθά να είμαστε πιο παραγωγικοί.

jenny.gr