Περίπου δύο μήνες (από τις 9 Ιανουαρίου 2017 έως και τις 28 Φεβρουαρίου 2017) κράτησε η χειμερινή εκπτωτική περίοδος και κυριολεκτικά επικράτησε  παγωμάρα στην τοπική αγορά. Οι χαμηλές θερμοκρασίες και τα άδεια πορτοφόλια, δεν επέτρεψαν για ακόμη μια φορά στο καταναλωτικό κοινό να πραγματοποιήσει τις αγορές του.

Της Χρύσας Κοσμίδου

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Καστοριάς Ευάγγελο Πανταζή η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων σε πανελλαδικό επίπεδο δεν κύλησε καθόλου καλά. Φυσικά, και η τοπική αγορά δεν θα μπορούσα να μείνει αλάβωτη από τη γενικότερη δυσμενή κατάσταση που επικρατεί στη χώρα.

Οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και οι συνεχείς χιονοπτώσεις στην Π.Ε. Καστοριάς, απέτρεψαν τον κόσμο να βγει από το σπίτι του, με αποτέλεσμα να επικρατήσει ολικός παγετός και στην αγορά. Βέβαια, οι επιχειρηματίες προκειμένου να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό προέβησαν σε μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων τα οποία ξεκινούσαν από 50% και σε πολλές περιπτώσεις άγγιξαν και το 80%, ήδη από τις πρώτες μέρες  «Το γεγονός ότι το κάθε νοικοκυριό αντιμετωπίζει μείωση  των εισοδημάτων του, πληθώρα προβλημάτων και υποχρεώσεις απέναντι στο κράτος, στους  ιδιώτες, στα ασφαλιστικά ταμεία και στα πάγια έξοδα που τρέχουν κάθε μήνα, δεν  του δίνει το δικαίωμα να πραγματοποιεί τις αγορές του, παρόλο  που οι τιμές κυμάνθηκαν σε πάρα πολύ χαμηλά επίπεδα», σχολίασε ο κ. Πανταζής.

Κατά μέσο όρο η πτώση του τζίρου των καταστημάτων της Π.Ε. Καστοριάς άγγιξε το 25%. Ωστόσο, δεν ήταν λίγοι οι επιχειρηματίες που σημείωσαν πτώση τζίρου μέχρι και 40%. Η κατάσταση αυτή, δεν είναι πρωτοφανής καθώς εδώ και αρκετά χρόνια η κρίση χτυπάει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου χαρακτηριστικά ανέφερε πως μόνο τα λουκέτα παρουσιάζουν αυξητική πορεία «To τελευταίo διάστημα, έπεσαν στην αντίληψή μου τουλάχιστον τέσσερις (4) πινακίδες σε βιτρίνες καταστημάτων, όπου και ανακοινώνεται το κλείσιμο της επιχείρησης. Όπως γίνεται αντιληπτό το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα αρνητικό. Ας ελπίζουμε ότι αργά ή γρήγορα, θα υπάρξει η εξομάλυνση των πραγμάτων».

Μια κάποια κινητικότητα, υπάρχει στα καταστήματα τροφίμων, ειδών πρώτης ανάγκης, παιδικής ένδυσης και υπόδησης και στα εποχιακά είδη, «Υπάρχει μια αντοχή σε αυτά τα καταστήματα, η οποία ωστόσο έχει ελαττωθεί σημαντικά, και οι προαναφερόμενοι κλάδοι θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα στο άμεσο μέλλον» σχολίασε ο κ. Πανταζής και συνέχισε λέγοντας πως « Άλλωστε με βάση τα στατιστικά στοιχεία, εάν κάποιος δει την ελάττωση του τζίρου στα τρόφιμα, τόσο σε απόλυτα νούμερα, όσο και σε όγκο προϊόντων, θα διαπιστώσει ότι υπάρχει μια μείωση της τάξης 6 έως 10%».

Η χειμερινές εκπτώσεις του 2017 σε αριθμούς

Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας έπειτα από ερεύνα σε πανελλαδικό επίπεδο για την εμπορική  κίνηση της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου, μία στις δύο επιχειρήσεις, στο σύνολο του δείγματος, επέλεξε να διαμορφώσει το ποσοστό των εκπτώσεων μεταξύ 21% και 40%, μία στις τέσσερις μεταξύ 41% και 50%, δύο στις δέκα μικρότερη του 20% και μία στις δέκα πραγματοποίησε εκπτώσεις μεγαλύτερες από 50%.

Για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης παρατηρείται διαφοροποίηση στο ύψος των εκπτώσεων σε σύγκριση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησε εκπτώσεις μεταξύ 41% και 50% είναι μεγαλύτερο κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες.

Όσον αφορά τις πωλήσεις το 83% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι ήταν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το 13% ότι κινήθηκε στα ίδια επίπεδα και 4% σε καλύτερα. Οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μικρότερο από 30.000 €, για το 2016, πραγματοποίησαν λιγότερες πωλήσεις το 2017 σε σύγκριση με το 2016, σε μεγαλύτερο βαθμό από τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 30.000 €.

Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις πραγματοποίησαν χαμηλότερες πωλήσεις τις χειμερινές εκπτώσεις του 2017 σε σύγκριση με πέρσι, άνω του 40%. Περίπου μία στις πέντε είχαν μείωση στις πωλήσεις είτε μεταξύ 31% και 40%, είτε μεταξύ 21% και 30%. Τέλος μία στις τέσσερις επιχειρήσεις είχαν πτώση στις πωλήσεις της τάξης του 11% έως 20% και περίπου μία στις δέκα έως 10%. Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μικρότερο από 30.000 €, αφού το 35% αυτών είχαν πτώση των πωλήσεων άνω του 40%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών το 2016 άνω των 30.000 € είναι 19%.

Η άποψη της πλειονότητας των επιχειρηματιών, για το ποια ήταν η καλύτερη περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, ήταν η πρώτη περίοδος της εκπτωτικής περιόδου, δηλαδή από 9/1/2016 έως 31/1/2016. Επίσης ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες δήλωσε ότι δεν υπήρχε διαφορά όσον αφορά την αγοραστική κίνηση μεταξύ των τριών δεκαπενθήμερων.

Μόλις το 2% των επιχειρήσεων έχει προβεί σε πρόσληψη υπαλλήλου για να καλύψει την ανάγκη απασχόλησης προσωπικού  για τη λειτουργία του καταστήματος τις Κυριακές. Στο 31% έχει επεκταθεί το ωράριο εργασίας των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων και στο 67% ο ιδιοκτήτης έχει επωμιστεί προσωπικά την κάλυψη αυτής της ανάγκης.

Το 83% των επιχειρηματιών που άνοιξαν το κατάστημά τους την Κυριακή δηλώνει ότι η κίνηση αυτή επιβαρύνει σε κάποιο βαθμό το λειτουργικό κόστος. Συγκεκριμένα το 13% απάντησε πάρα πολύ, το 28% πολύ και το 43% λίγο.

Περίπου δύο στους τρεις επιχειρηματίες δήλωσε ότι το γεγονός ότι ανοίγουν τις Κυριακές δεν έχει κανένα θετικό αντίκτυπο στην επισκεψιμότητα του καταστήματός τους. Ένας στους πέντε απάντησε ότι η επισκεψιμότητα έχει αυξηθεί κατά λίγο και το υπόλοιπο 8% είτε κατά πολύ, είτε κατά πάρα πολύ.

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.