Αρτηριακή πίεση: Πότε και πώς μετράμε σωστά την πίεση. 6 Κοινά λάθη που κάνουμε και επηρεάζουν την αξιοπιστία μιας μέτρησης

Τι είναι η Αρτηριακή Πίεση και τι η Υπέρταση;

Αρτηριακή πίεση είναι η πίεση που ασκεί το αίμα στο εσωτερικό τοίχωμα των μεγάλων αρτηριών του σώματος που μεταφέρουν το αίμα από την καρδιά σε όλα τα όργανα του σώματος.

Υπέρταση σημαίνει ότι η αρτηριακή πίεση είναι σταθερά αυξημένη πάνω από τα φυσιολογικά όρια.

Αρτηριακή πίεση: Κάθε πότε να μετρώ την πίεση στο σπίτι;

Η καθημερινή μέτρηση της πίεσης στο σπίτι είναι περιττή και μπορεί ως διαδικασία απλά να αποτελεί μια ακόμη πηγή άγχους. Εάν έχετε διαγνωστεί με αυξημένη αρτηριακή πίεση (υπέρταση), καλό είναι να μετράτε την πίεσή σας 1-2 φορές το μήνα με ένα πιστοποιημένο ηλεκτρονικό πιεσόμετρο βραχίονα.

Πριν όμως επισκεφθείτε το γιατρό σας για παρακολούθηση και ρύθμιση της υπέρτασης ή όποτε άλλοτε σας έχει υποδείξει ο γιατρός σας (π.χ. πριν και μετά τυχόν αλλαγή στη φαρμακευτική σας αγωγή), είναι ανάγκη να μετράτε την πίεσή σας καθημερινά για διάστημα μίας εβδομάδας. Τη συγκεκριμένη λοιπόν εβδομάδα πρέπει να τη μετράτε πρωί -πριν τυχόν φάρμακα- και βράδυ. Κάποιοι γιατροί ζητούν επιπλέον και μεσημεριανές μετρήσεις.

Τα αυτόματα ηλεκτρονικά πιεσόμετρα αποτελούν έναν εύκολο και αξιόπιστο τρόπο μέτρησης της αρτηριακής πίεσης.

Τα οικιακά πιεσόμετρα μπορούν να αποβούν σωτήρια όταν αυξάνεται η αρτηριακή πίεση λόγω στρεσογόνων καταστάσεων ή άλλων αιτίων.

Βασική προϋπόθεση είναι το πιεσόμετρο να χρησιμοποιείται σωστά.

Πως θα μετρήσετε σωστά την πίεσή σας

Για να μετρήσετε σωστά την πίεσή σας, θα πρέπει να τοποθετήσετε την περιχειρίδα (αεροθάλαμο) του πιεσόμετρου στον αριστερό ή στο δεξιό βραχίονα, περίπου στο ύψος της καρδιάς, λίγο πιο πάνω από τον αγκώνα, και το ακουστικό πάνω από την αρτηρία που βρίσκεται στη εσωτερική πλευρά της άρθρωσης του χεριού.

Φουσκώνετε την περιχειρίδα ώσπου να εξαφανιστεί ο σφυγμός που ψηλαφάτε στον καρπό, πράγμα που σημαίνει ότι ή πίεση μέσα στην περιχειρίδα ξεπερνά την πίεση της αρτηρίας και η κυκλοφορία του αίματος έχει σταματήσει. Αφήνετε κατόπιν τον αέρα να φεύγει σιγά–σιγά.

Το σημείο στο οποίο ακούγεται ο πρώτος ήχος, αντιστοιχεί στη συστολική πίεση. Συνεχίζετε να αφήνετε τον αέρα να διαφεύγει. Το επίπεδο της πίεσης στο οποίο τελικά εξαφανίζονται οι ήχοι αντιστοιχεί στη διαστολική πίεση.

Η νοσηλεύτρια ή ο ιατρός είναι αυτοί που θα σας εκπαιδεύσουν να μετράτε σωστά την αρτηριακή πίεση.

Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να μην κάνετε λάθη κατά την μέτρηση:

  • Η πίεση θα πρέπει να λαμβάνεται μετά από τουλάχιστον 5-10 λεπτά ξεκούρασης και ηρεμίας. Επίσης την προηγούμενη μία ώρα να μην έχετε φάει, καπνίσει ή κουραστεί πολύ. Αφήστε να περάσει μία με δύο ώρες μετά την γυμναστική σας μέχρι να μετρήσετε την πίεσή σας. Το περιβάλλον να είναι ήσυχο και ευχάριστο από πλευράς θερμοκρασίας. Μπορείτε να είστε καθισμένοι αλλά με στηριγμένη την πλάτη σας
  • Να μη φοράτε στενά ρούχα στο χέρι που θα μετρήσετε την πίεσή σας
  • Το άνω άκρο πρέπει να είναι χαλαρό και να στηρίζεται σε μια επιφάνεια π.χ. τραπέζι, γραφείο, έτσι ώστε η περιχειρίδα να είναι στο ύψος της καρδιάς. Εάν δεν στηρίζεται και απλά ‘κρέμεται’ ή είναι χαμηλότερα από το ύψος της καρδιάς, τότε η πίεση μπορεί να βρεθεί αυξημένη κατά 7-10 mmHg. Τα κάτω άκρα δεν πρέπει να είναι σταυρωμένα και δεν πρέπει να μιλάτε κατά την στιγμή της μέτρησης γιατί η πίεση θα βρεθεί αυξημένη
  • Το μέγεθος του αεροθαλάμου της περιχειρίδος παίζει ρόλο στην ακρίβεια των μετρήσεών σας. Αν είναι μικρότερο από ότι χρειάζεται, η πίεση θα βρεθεί υψηλότερη από ότι πραγματικά είναι. Αν είναι μεγαλύτερο από το κανονικό, η πίεση θα βρεθεί χαμηλότερη. Κανονικά, ο αεροθάλαμος πρέπει να είναι τουλάχιστον το 40% της περιφέρειας του μπράτσου σας. Υπάρχουν στο εμπόριο τουλάχιστον τρία μεγέθη αεροθαλάμων για να επιλέξετε το καταλληλότερο για εσάς
  • Το κάτω άκρο της περιχειρίδος να είναι περίπου 3 εκατοστά πάνω από τον αγκώνα
  • Το στηθοσκόπιο θα πρέπει να τοποθετηθεί ελαφριά αλλά σταθερά πάνω από την βραχιόνιο αρτηρία
  • Η πρώτη μέτρηση συνοδεύεται με ψηλάφηση του σφυγμού στον καρπό για να έχετε μία πρώτη εκτίμηση για την συστολική πίεση. Ακολούθως, φουσκώνετε γρήγορα τον αεροθάλαμο 20-30 mmHg πάνω από εκείνο το επίπεδο της πίεσης στο οποίο εξαφανίζεται ο σφυγμός στον καρπό. Στη συνέχεια, ανοίγετε τη βαλβίδα και ξεφουσκώνετε με σταθερό ρυθμό 2-3 mmHg ανά κάθε κτύπο της καρδιάς. Αυτό σημαίνει ότι αν έχετε περίπου 60-70 σφυγμούς ανά λεπτό χρειάζονται περίπου 20 δευτερόλεπτα για να ξεφουσκώσει ο αεροθάλαμος ώστε να εξαφανιστούν οι ήχοι. Αν ξεφουσκώνετε γρηγορότερα, οι μετρήσεις θα είναι ανακριβείς
  • Ο πρώτος ήχος που ακούτε, καθώς ξεφουσκώνετε τον αεροθάλαμο είναι η συστολική πίεση, ενώ το σημείο στο οποίο οι ήχοι εξαφανίζονται είναι η διαστολική πίεση. Σε σπάνιες περιπτώσεις που οι ήχοι επιμένουν να ακούγονται παρόλο που πλησιάζετε στο επίπεδο των 0 mmHg στο πιεσόμετρο, τότε σαν διαστολική πίεση θα θεωρήσετε εκείνη την τιμή στην οποία οι ήχοι αρχίζουν να εξασθενούν σε ένταση
  • Αν οι ήχοι είναι ασθενείς και δεν ακούγονται καλά, μπορείτε να σηκώσετε το χέρι ψηλά, να ανοιγοκλείσετε την παλάμη σας 5-10 φορές και να ξαναμετρήσετε με γρήγορο φούσκωμα του αεροθαλάμου
  • Η μέτρηση θα πρέπει να γίνεται αρχικά και στα δύο άνω άκρα. Αν βρείτε διαφορά μέχρι 15 χιλιοστών υδραργύρου μεταξύ των δύο χεριών, μην ανησυχήσετε. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Αν υπάρχει μεγαλύτερη διαφορά, ο γιατρός θα σας κατευθύνει για τα περαιτέρω.
  • Για τις επόμενες μετρήσεις να χρησιμοποιείτε το άκρο που θα δείξει την μεγαλύτερη πίεση. Να κάνετε δύο μετρήσεις με μεσοδιάστημα τουλάχιστον 3 λεπτών και να υπολογίσετε το μέσο όρο. Αν βρείτε διαφορά πάνω από 5 mmHg, συνεχίστε τις μετρήσεις, ώσπου να βρεθεί περίπου η ίδια τιμή πίεσης σε δύο διαδοχικές μετρήσεις.

Δείτε 6 συνήθη λάθη που μπορούν να επηρεάσουν την αξιοπιστία μιας μέτρησης

1. Μετράτε την πίεση αμέσως μετά το φαγητό ή το ποτό

Η πρόσληψη νερού ή καφέ, καθώς και το κάπνισμα πρέπει να αποφεύγονται για διάστημα μίας ώρας πριν τη μέτρηση. Πρέπει επίσης να μεσολαβήσουν δύο ώρες χωρίς φαγητό.

2. Γυμναστική πριν την άσκηση

Μην μετράτε την πίεση αν δεν έχει περάσει μία ώρα μετά από έντονη άσκηση. Πριν από την μέτρηση πρέπει να έχετε καθίσει για να ξεκουραστείτε επί πέντε λεπτά.

3. Δεν έχετε ουρήσει πριν τη μέτρηση

4. Κάνετε άλλες δραστηριότητες κατά τη μέτρηση

Δεν πρέπει να τρώτε, να πίνετε νερό, να μασάτε τσίχλα, να βήχετε ή να κάνετε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα.

5. Λάθος στάση σώματος κατά τη μέτρηση

Τα πόδια δεν πρέπει να είναι σταυρωμένα, δεν πρέπει να αιωρούνται, αλλά να είναι σταθερά στο έδαφος και η πλάτη σας να υποστηρίζεται στην πλάτη του καθίσματος. Πρέπει να είστε άνετα και η μέτρηση να γίνεται πάντα στο αριστερό χέρι. Το μπράτσο και το πιεσόμετρο πρέπει να βρίσκονται στο ύψος της καρδιάς.

6. Έχετε αγοράσει λάθος πιεσόμετρο

Kάθε εταιρεία είναι υποχρεωμένη από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, να αναγράφει στο κουτί, στην περιχειρίδα ή στο φύλλο οδηγιών το μέγεθος του κάθε πιεσόμετρου, το οποίο καθορίζεται με βάση τα σωματομετρικά στοιχεία του ατόμου. Τα πιεσόμετρα με ακουστικά και τα πιεσόμετρα καρπού είναι αναξιόπιστα στα χέρια ερασιτεχνών.

newsitamea.gr