Θωρακική κύφωση & Πως διορθώνεται μέσω άσκησης/Γράφει ο Νικόλαος Παγούνης

 

Η θωρακική κύφωση ή αλλιώς ορθοστατική καμπυλότητα, μπορεί να αποτελέσει σημαντική αιτία πόνου στους ώμους, στην πλάτη, στον αυχένα και γενικότερα στο άνω μέρος της πλάτης. Ταυτόχρονα η λανθασμένη αυτή στάση, μπορεί να έχει γενικότερες επιπτώσεις στη συνολική υγεία του ανθρώπινου σώματος.

 

Τι είναι η θωρακική κύφωση ή κοινώς «καμπούρα»;

Θωρακική κύφωση ονομάζουμε εκείνη τη στάση σώματος, κατά την οποία το πάνω μέρος της πλάτης είναι υπερβολικά κυρτό προς τα εμπρός. Στη συγκεκριμένη στάση, ο θώρακας σχηματίζει μία καμπύλη C αλλοιώνοντας τη φυσιολογική ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης Σ.Σ. Μάλιστα οι περισσότεροι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν αυτή την κατάσταση συχνά φαίνονται κοντύτεροι εξαιτίας αυτής της κυρτής στάσης.

Η ανθρώπινη Σ.Σ, έχει τρεις φυσικές καμπύλες (αυχενική, θωρακική, οσφυϊκή) σχηματίζοντας το σχήμα S, και αποτελεί την κεντρική δομή στήριξης του ανθρώπινου σώματός. Ενώ επίσης συνδέει διάφορα μέρη του μυοσκελετικού μας συστήματος.

Μια φυσιολογική θωρακική κυφωτική καμπύλη είναι μεταξύ 20 και 40 μοιρών. Όταν η καμπύλη αυτή είναι μεγαλύτερη των 40 μοιρών, τότε αναγκάζεται το άνω μέρος του σώματος να πάρει μία κλίση προς τα εμπρός, προκαλώντας τη λεγόμενη «καμπούρα». Αυτή η μη φυσιολογική καμπυλότητα της θωρακικής μοίρας της Σ.Σ, ονομάζεται θωρακική κύφωση – επίσης γνωστή ως Υπερκύφωση.  

 

Τι προκαλεί τη θωρακική κύφωση

Η κύφωση μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία και σε άνδρες και γυναίκες, εξαιτίας της λανθασμένης στάσης σώματος. Η χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών, η πολύωρη καθιστική θέση, η χαλαρή θέση & η κλίση στην καρέκλα, η μεταφορά βαριών τσαντών κ.α, προκαλούν διάταση και χαλάρωση των συνδέσμων και των μυών που υποστηρίζουν τους θωρακικούς σπονδύλους. Αυτό επηρεάζει τη φυσιολογική τους θέση, αλλοιώνοντας την ευθυγράμμιση της Σ.Σ και δημιουργώντας μια υπερβολική κλίση στη θωρακική μοίρα και κύφωση.

Επίσης υπάρχουν και άλλοι διάφοροι λόγοι για τους οποίους μπορεί ένα άτομο να αναπτύξει ένα κυφωτικό κύρτωμα, όπως π.χ η οστεοπόρωση, ο καρκίνος κ.α.

Το πρώτο σημάδι κατά το οποίο μπορεί κάποιος να αντιληφθεί μια μεταβολή στη στάση του σώματος του είναι:

·         οι στρογγυλεμένοι ώμοι

·         η πρόσθια θέση της κεφαλής

·         η οσφυϊκή λόρδωση

·         οι πιθανές συσπάσεις κατά την κάμψη του ώμου και του ισχίου κ.α.

Καθώς η κύφωση εξελίσσεται και δεν γίνεται κάποια προσπάθεια για να διορθωθεί, τότε εμφανίζονται περισσότερα συμπτώματα όπως:

·         Πόνος ή δυσκαμψία στην πλάτη και τις ωμοπλάτες.

·         Μούδιασμα, αδύναμα πόδια & μυρμηγκιάσματα.

·         Δύσπνοια ή άλλο αναπνευστικό πρόβλημα λόγω της σπονδυλικής στήλης που πιέζει τους αεραγωγούς.

·         Προβλήματα ισορροπίας.

·         Πόνοι στην πλάτη,  στη μέση, στους ώμους & στον αυχένα

·         Μυϊκή δυσκαμψία και κόπωση, ειδικά προς το τέλος της ημέρας

·         Μειωμένη κινητικότητα του κορμού.

Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό των ατόμων με θωρακική κύφωση, είναι ότι αυτή συνοδεύεται με οσφυαλγία ή αυχενική υπερπλασία, ενώ όλες αυτές οι μυοσκελετικές ανωμαλίες συνοδεύονται από μία ήπια έως μέτρια σκολίωση.

 

Ποιοι μύες επηρεάζονται;

Η κύφωση δεν εμφανίζεται ξαφνικά, αλλά με την πάροδο του χρόνου και λόγο της κακής στάση σώματος που συντηρούμε στην καθημερινότητά μας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται κάποιες μυϊκές ανισορροπίες, οι οποίες επηρεάζουν αρνητικά τη στάση του σώματός μας. Αυτές η ανισορροπίες με την πάροδο χρόνου γίνεται μόνιμες, οδηγώντας το σώμα μας σε μία θέση – στάση, ανάλογα με το ποιοι μύες επηρεάζονται περισσότερο ή λιγότερο.

Στην κύφωση, οι μύες που επηρεάζονται είναι οι θωρακικοί μύες, o Πλατύς ραχιαίος, o άνω τραπέζιος, οι βαθύς καμπτήρες μύες του ισχίου (PSOAS) και ο τετράγωνος οσφυϊκός μυς, οι οποίοι γίνονται υπεδραστήριοι & σφιχτοί.  Ενώ ο ρομβοειδής μυς, ο πρόσθιος οδοντωτός μυς και ο ορθός & εγκάρσιος κοιλιακός, γίνονται αδύναμοι & υπολειτουργικοί.

 

Πως διορθώνεται η κύφωση μέσω της άσκησης

Η εξειδικευμένη άσκηση είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να διορθωθεί η κυφωτική στάση. Η άσκηση η οποία πρέπει να εκτελέσουμε για να διορθώσουμε τη κυφωτική στάση, επικεντρώνεται:  

·         Στην Αύξηση της κινητοποίησης του κορμού και κυρίως της θωρακικής μοίρας

·         Στη επαναφορά της Μυϊκής ισορροπίας και στην ευθυγράμμιση του σώματος

·         Στην αύξηση του εύρους κίνησης της ωμικής ζώνης και της έκτασης του θώρακα

·         Στην διόρθωση της αναπνοής: στοχεύοντας στην έκταση του θώρακα προς όλες τις κατευθύνσεις προς-πίσω και πλάγια

·         Στην ενεργοποίηση των μυών, αυξάνοντας την ένταση τους ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή διόρθωση, μυϊκή ισορροπία, σταθεροποίηση και αύξηση της ιδιοδεκτικότητας, και

·         Στη χαλάρωση των μυών που είναι υπεδραστήριοι

Βέβαια το πιο σημαντικό από όλα είναι να προσέχουμε διαρκώς τη στάση του σώματός μας στην καθημερινότητά μας. Το να εκτελούμε ένα πρόγραμμα άσκησης και στη συνέχεια να καθόμαστε για ώρες μπροστά από τον υπολογιστή μας, σίγουρα δεν θα φέρει άμεσα αποτελέσματα.  

Ο τρόπος που εμείς αποφασίζουμε το πως θα τοποθετήσουμε το σώμα μας στη διάρκεια της ημέρας, παίζει καθοριστικό ρόλο στη διόρθωση της στάσης του σώματός μας. Και αυτό το μαθαίνουμε στο Functional Movement.

Στο functional movement, μέσω της εξειδικευμένης άσκησης διορθώνουμε λανθασμένες στάσεις σώματος και λανθασμένα κινητικά μοτίβα, τα οποία προκαλούν διάφορους μυοσκελετικούς πόνους και μυϊκές ανισορροπίες. Μέσω της άσκησης δεν διορθώνουμε μόνο αυτές τις ανισορροπίες, αλλά εκπαιδεύουμε τους ασκούμενους στο πως να διαχειρίζονται το σώμα τους, οποιαδήποτε στιγμή της καθημερινότητάς τους. Με αυτόν τον τρόπο τους βοηθάμε να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους και να διαχειριστούν τους πόνους τους.

 

Περισσότερα στο https://functionalmovement.gr/#top

Παγούνης Νικόλαος

Κινησιολόγος & M.Sc Physical therapy

Certified Medical Exercise Specialist

International Certificate in Osteopathic &

Chiropractic Manipulation