Αυξημένη χρήση Ίντερνετ από 15χρονους, αλλά όχι για μαθήματα

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Τα ελληνόπουλα διαθέτουν κομπιούτερ και πρόσβαση στο Ιντερνετ από το σπίτι, αλλά δεν τα αξιοποιούν για να μελετήσουν τα μαθήματά τους. Ωστόσο, η εκπαιδευτική χρήση των νέων τεχνολογιών βοηθάει στην κατανόηση των κειμένων και στην απόκτηση σύγχρονων γλωσσικών δεξιοτήτων.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ, με τίτλο «21st Century Readers, developing literacy skills in a difgital world», που βασίστηκε στις έρευνες του διαγωνισμού PISA από το 2003 έως και το 2018, εννέα στους δέκα 15χρονους στην Ελλάδα διαθέτουν πρόσβαση στο Ιντερνετ στο σπίτι. Το ποσοστό της χώρας μας είναι 95,7% και είναι ακριβώς στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Βεβαίως, τα ποσοστά των προηγμένων χωρών είναι υψηλότερα της Ελλάδος (χαμηλότερα από εμάς είναι η Κολομβία 67,1%, το Μεξικό 67,9% και η Τουρκία 76,6%). Παρ’ όλα αυτά η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλα βήματα, σημειώνοντας αύξηση 60,4% σε σύγκριση με όσα δήλωσαν οι 15χρονοι που μετείχαν στον διαγωνισμό PISA του 2003.

Ωστόσο, οι Ελληνες μαθητές δεν αξιοποιούν το Διαδίκτυο ως συνοδευτικό εργαλείο για τη μελέτη των σχολικών μαθημάτων. Ομως παρατηρείται ότι όσοι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για τα σχολικά μαθήματα έχουν υψηλότερες επιδόσεις στην κατανόηση του κειμένου και στην κριτική σκέψη σε σύγκριση με όσους δεν το κάνουν. Στον δείκτη αυτό η Ελλάδα έχει την τρίτη χαμηλότερη θέση μετά τη Μάλτα και τη Ρωσία. Στην πρώτη τριάδα βρίσκονται η Δανία, η Ισλανδία και η Σουηδία.

ayximeni-chrisi-internet-apo-15chronoys-alla-ochi-gia-mathimata0Τα ελληνόπουλα περνούν 32 ώρες την εβδομάδα στο Ιντερνετ σε σχολείο και σπίτι, λίγο λιγότερο από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, στις 35 ώρες. Δεκαπέντε χρόνια πριν, τα ελληνόπουλα ήταν 23 ώρες την εβδομάδα στο Ιντερνετ. Στο σχολείο, μόνον ο ένας στους τέσσερις μαθητές δήλωσε ότι είχε χρησιμοποιήσει μέσα στον τελευταίο μήνα από κοινού με καθηγητή υπολογιστή για την εκμάθηση των γλωσσικών μαθημάτων. Το ποσοστό αυτό είναι αρκετά χαμηλό σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, στο 37,4%. Βέβαια, το 17% των μαθητών δήλωσε ότι ένας καθηγητής χρησιμοποίησε το κομπιούτερ στη διδασκαλία ενός μαθήματος και το 10,5%  ότι χρησιμοποίησε το κομπιούτερ χωρίς τη σύμπραξη εκπαιδευτικού. Από την άλλη, το 46,1% των μαθητών ανέφερε ότι δεν έχει αξιοποιήσει καθόλου ηλεκτρονικό υπολογιστή, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ.

Διδασκαλία fake news

Ο ένας στους δύο 15χρονους στην Ελλάδα δήλωσε στην έρευνα του ΟΟΣΑ ότι έχει διδαχθεί στο σχολείο μεθόδους για να ξεχωρίζει τις ψεύτικες ειδήσεις (fake news) στο Διαδίκτυο. Τα παιδιά εκτιμάται ότι απάντησαν έτσι έχοντας λάβει σχετικές πληροφορίες ή αναφορές από τους καθηγητές τους. Και αυτό διότι, όπως προκύπτει από την έρευνα, οι μαθητές ερωτήθησαν εάν κατά τη διάρκεια της συνολικής σχολικής ζωής τους έχουν μάθει, για παράδειγμα, πώς να εντοπίζουν email phising και εκείνοι απάντησαν με «ναι» ή «όχι». Οι μαθητές απάντησαν ό,τι εκείνοι έκριναν, δηλαδή δεν έγινε διερεύνηση στα προγράμματα σπουδών, στα βιβλία ή κάπου αλλού για το εάν οι μαθητές διδάσκονται πώς να καταλαβαίνουν fake news.

ΠΗΓΗ:https://www.kathimerini.gr/