Με έκπληξη το τελευταίο διάστημα διαβάζουμε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης αλλά και σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, επαναλαμβανόμενες ανακοινώσεις της ΕΛΜΕ Καστοριάς που αφορούν στη, δήθεν, υποβάθμιση της ειδικής αγωγής, προφανώς συντασσόμενοι με τη γνωστή στείρα αντιπολιτευτική τακτική των Αγωνιστικών Παρεμβάσεων (που ως γνωστόν πρόσκεινται στον πολιτικό χώρο του «Ανταρσύα»).

 

Για την αποκατάσταση της αλήθειας και για τη μη δημιουργία ψευδών εντυπώσεων θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε σε όσους έχουν ασθενή και επιλεκτική μνήμη πως τη φετινή χρονιά ιδρύθηκε και λειτούργησε το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Καστοριάς. Είναι γνωστό πως κάποιοι άλλοι στο παρελθόν όχι μόνο δεν ίδρυαν νέα σχολεία αλλά αντίθετα έκλειναν. Επίσης, να υπενθυμίσουμε πως φέτος, για πρώτη φορά, οι καθηγητές, που ξεπέρασαν σε αριθμό κάθε προηγούμενο, ήταν στα σχολεία ειδικής αγωγής έγκαιρα πριν ακόμα από τους καθηγητές γενικής παιδείας. Πιο αναλυτικά θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:

 

Σε καμιά περίπτωση δεν υποβαθμίζεται η στελέχωση των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αντιθέτως, επιλέγονται πρωτίστως όσοι εκπαιδευτικοί διαθέτουν :

 

α) πτυχίο τμήματος ειδικής αγωγής ή μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή ή Σχολική Ψυχολογία ή τίτλο Διδασκαλείου στην Ειδική Αγωγή πενταετή πραγματική προϋπηρεσία στην Ειδική Αγωγή, σε αντίθεση με ότι συνέβαινε μέχρι τώρα που προβλεπόταν και η επιλογή  εκπαιδευτικών που έχουν ένα σεμινάριο ή ένα έτος προϋπηρεσία στην Ειδική Αγωγή,

β) με την πρόσφατη ρύθμιση ορίστηκε ότι μόνο στην περίπτωση που δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί με τα ανωτέρω προσόντα επιλέγονται όσοι έχουν σεμινάριο ή προϋπηρεσία ενός έτους στην ειδική αγωγή,

γ) τέλος, μόνο στην περίπτωση που εξαντλούνται οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί, οι δομές Ειδικής Αγωγής στελεχώνονται με εκπαιδευτικούς χωρίς προσόντα, με την υποχρέωση επιμόρφωσης.

 

Ύστερα από 8 χρόνια, το Υπουργείο Παιδείας, προχώρησε στην ίδρυση εκατοντάδων δομών Ειδικής Αγωγής (Τμήματα Ένταξης και Ειδικά Σχολεία) ώστε να παρέχεται η δυνατότητα υποστήριξης κάθε μαθητή με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε κάθε σημείο της χώρας. Αυτό δημιούργησε ανάγκες σε προσωπικό και γι αυτό το λόγο οι προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή, οι οποίες για πρώτη φορά έγιναν έγκαιρα και πριν από τις προσλήψεις στη γενική εκπαίδευση, ξεπέρασαν σε αριθμό κάθε προηγούμενο σχολικό έτος. Παρόλα αυτά, στους περισσότερους κλάδους εκπαιδευτικών, δεν επαρκούν οι εκπαιδευτικοί με προσόντα, όπως περιγράφονται στην ανωτέρω περίπτωση α΄ και μόνο όταν αυτοίδεν επαρκούν, επιλέγονται εκπαιδευτικοί με λιγότερα προσόντα όπως της περίπτωσης β΄ ή χωρίς προσόντα όπως της περίπτωσης γ΄, προκειμένου να μη μείνουν μαθητές χωρίς εκπαιδευτική υποστήριξη, παρέχοντάς τους το δικαίωμα των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση.

Το Υπουργείο Παιδείας θα συνεχίσει εμπράκτως να έχει ως προτεραιότητα τη στήριξη της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης αναβαθμίζοντας το θεσμικό πλαίσιο των προγραμμάτων σπουδών και καλύπτοντας έγκαιρα τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

 

ΙΔΡΥΣΕΙΣ ΝΕΩΝ ΔΟΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 8 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ

 

Το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων έχοντας ως βασική προτεραιότητα την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών κάθε μαθητή, στο πλέον κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον, προχώρησε στη διαδικασία ίδρυσης δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων και των Τμημάτων Ένταξης, για πρώτη φορά μετά από 8 χρόνια. Η πολιτική των τελευταίων ετών που έπληξε και υποβάθμισε την εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία ανατρέπεται και η Ειδική Εκπαίδευση προάγεται και αναβαθμίζεται γιατί η κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών αποτελεί το μοναδικό κριτήριο των επιλογών του υπουργείου. Σε συνθήκες κρίσης και δημοσιονομικών πιέσεων το ΥΠ.Π.Ε.Θ. αυξάνει κατά 20 % τα Τμήματα Ένταξης και κατά 8 % τα Ειδικά Σχολεία.

 

Συγκεκριμένα, ιδρύθηκαν 531 νέα Τμήματα Ένταξης στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και 23 νέες Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Έτσι κατά το σχολικό έτος 2016-17 λειτουργήσουν επιπλέον των υπαρχόντων 61 ΤΕ σε Νηπιαγωγεία, 351 ΤΕ σε Δημοτικά Σχολεία, 126 ΤΕ σε Γυμνάσια, 3 Ειδικά Νηπιαγωγεία, 9 Ειδικά Δημοτικά Σχολεία, 5 Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και 9 Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Ακόμα ιδρύονται 12 Λυκειακές Τάξεις στα υπάρχοντα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται σημαντικά το υπάρχον δίκτυο των δομών Ειδικής Εκπαίδευσης και παρέχεται η δυνατότητα φοίτησης και ένταξης των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο κατάλληλο γι αυτούς εκπαιδευτικό περιβάλλον, σε όλες τις περιοχές της χώρας.

 

 

ΟΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΑ 3 ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΤΗ

 

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ ΣΤΗΝ Ε.Α.Ε.
         
 2014-15 ΣΜΕΑΕ & ΤΕ Π.Σ.& Υποστήριξη μαθητών στο γενικό Σχολείο ΚΕΔΔΥ & ΕΔΕΑΥ ΣΥΝΟΛΟ
Εκπαιδευτικοί Α/θμια 1.583 1.881 0 3.464
Εκπαιδευτικοί Β/θμια 1.600   0 1.600
ΕΕΠ – ΕΒΠ 586 438 220 1.244
ΣΥΝΟΛΟ 3.769 2.319 220 6.308
         
 2015-16 ΣΜΕΑΕ & ΤΕ Π.Σ.& Υποστήριξη μαθητών στο γενικό Σχολείο ΚΕΔΔΥ & ΕΔΕΑΥ ΣΥΝΟΛΟ
Εκπαιδευτικοί Α/θμια 1.816 2.227 0 4.043
Εκπαιδευτικοί Β/θμια 1.551 506 29 2.086
ΕΕΠ – ΕΒΠ 1066 950 478 2.494
ΣΥΝΟΛΟ 4.433 3.683 507 8.623
         
 2016-17 ΣΜΕΑΕ & ΤΕ Π.Σ.& Υποστήριξη μαθητών στο γενικό Σχολείο ΚΕΔΔΥ & ΕΔΕΑΥ ΣΥΝΟΛΟ
Εκπαιδευτικοί Α/θμια 2.613 2.115 52 4.780
Εκπαιδευτικοί Β/θμια 1.936 467 45 2.448
ΕΕΠ – ΕΒΠ 1.563 836 643 3.042
ΣΥΝΟΛΟ 6.112 3.418 740 10.270

 

 

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΥΠΠΕΘ ΓΙΑ ΤΟ 2017-18

 

  • Ίδρυση νέων ΣΜΕΑΕ. Συγκεκριμένα 1 Ειδικό Νηπιαγωγείο, 1 Ειδικό Δημοτικό Σχολείο, 2 Ε.Ε.Ε.ΕΚ. και 9 Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια
  • Πλήρης εφαρμογή του νέου τύπου σχολείου στη Δευτεροβάθμια Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση με τη μετατροπή όλων των λειτουργούντων σχολείων σε Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια. Καθορισμός Τομέων και οι Ειδικοτήτων και έκδοση νέων Ωρολογίων Προγραμμάτων.
  • Προσαρμογή των ωρολογίων προγραμμάτων των Ειδικών Δημοτικών Σχολείων και Ειδικών Νηπιαγωγείων με αυτά των αντίστοιχων σχολείων γενικής εκπαίδευσης. Δηλαδή, θα εφαρμοστεί 6ωρο υποχρεωτικό πρόγραμμα στα Ειδικά Δημοτικά και οι μαθητές θα σχολούν στις 13:15 αντί 12:25 που σχολούν επί σειρά ετών. Επίσης θα δύνανται όλα τα σχολεία να λειτουργήσουν Ολοήμερο Πρόγραμμα, με στόχο την παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους τους μαθητές και τις οικογένειές τους.
  • Επανασχεδιασμός του περιεχομένου σπουδών των Ε.Ε.Ε.ΕΚ., με στόχο την προσαρμογή του στις ανάγκες των μαθητών τους.
  • Εκσυγχρονισμός του κανονισμού λειτουργίας των ΚΕ.Δ.Δ.Υ., με στόχο τη βελτίωση της υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου μέσω της ενίσχυσης του υποστηρικτικού ρόλου τους.
  • Καθορισμός θεσμικού πλαισίου πρώιμης ανίχνευσης και έγκαιρης παρέμβασης, σε συνεργασία με τα Υπουργεία Υγείας και Εσωτερικών.
  • Καθορισμός θεσμικού πλαισίου για την Διά Βίου Εκπαίδευση και υποστήριξη των ατόμων με αναπηρία, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας.

 

Επομένως, είναι σαφές, σύμφωνα με τα παραπάνω στοιχεία, πως όχι μόνο υποβάθμιση δεν είχαμε στην Ειδική Αγωγή αλλά αντίθετα αναβάθμιση και ενίσχυσή της.

 

 

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.