Ο βραβευμένος από την Google Επίκουρος Καθηγητής του Α.Π.Θ. Νίκος Παναγιώτου μιλάει για την έρευνά του, η οποία έχει ως στόχο τη στήριξη της ποιοτικής δημοσιογραφίας στα ψηφιακά μέσα

Συνέντευξη τύπου στα τοπικά Μ.Μ.Ε. παραχώρησε ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ Νίκος Παναγιώτου με αφορμή τη βράβευση και τη χρηματοδότηση τής έρευνάς του από την Google. H ερευνητική πρόταση, συμπεριλαμβάνεται σε αυτές που επιλέχθηκαν από το Ταμείο Καινοτομίας (Digital News Initiative Fund) με στόχο την υποστήριξη της δημοσιογραφίας μέσω της τεχνολογίας και της καινοτομίας.

Της Χρύσας Κοσμίδου

Η πρόταση του κ. Παναγιώτου αξιολογήθηκε επιτυχώς, εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση στο πλαίσιο μιας νέας πρωτοβουλίας που ανέλαβαν η Google από κοινού με 11 κορυφαίους ευρωπαϊκούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς (Financial Times, Guardian, Les Echos, Frankfurter Allgemeine Zeitung, NRC Media, El Pais, Global Editors Network, European Journalism Centre, The Economist,La Stampa, Die Zeit) με στόχο την υποστήριξη της ποιοτικής δημοσιογραφίας στα ψηφιακά μέσα, μέσω της τεχνολογίας και της καινοτομίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως η πρόταση διακρίθηκε μεταξύ 988 αιτήσεων από 27 χώρες «Η αλήθεια είναι πως είχα μπροστά μου μεγαθήρια. Δούλεψα σε ένα τμήμα κοινωνικών επιστημών, το οποίο όπως γίνεται αντιληπτό δεν διαθέτει στο μέγιστο δυνατό βαθμό την τεχνογνωσία και δεν ασχολείται με τέτοιου είδους έρευνες. Το γεγονός αυτό, καθιστά τη βράβευση ακόμα πιο σημαντική. Είναι μια διάκριση όχι μόνο για εμένα, αλλά και για το τμήμα μου και για το Α.Π.Θ. Επιπρόσθετα, μέσω αυτής της έρευνας θα μου δοθεί η δυνατότητα να αξιοποιήσω πολλούς αποφοίτους του τμήματός μας, γεγονός που με χαροποιεί ιδιαίτερα»

Πώς θα κερδίσουν το χαμένο έδαφος τα Μ.Μ.Ε.;

Έχει διαπιστωθεί πως τα τελευταία χρόνια, τα Μ.Μ.Ε. “χάνουν” πολλούς τηλεθεατές, αναγνώστες και ακροατές. Από την κατάσταση αυτή προκύπτει εύλογα  το συμπέρασμα πως το υπάρχον μοντέλο δεν λειτουργεί, άρα συνεπώς θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές.

Η έρευνα του κ. Παναγιώτου αφορά στην καταγραφή του τρόπου με τον οποίον τα Μ.Μ.Ε. θα πρέπει να αλλάξουν το υπάρχον οικονομικό μοντέλο των ειδήσεων, αλλά και πώς θα το καταφέρουν αυτό. «Η δική μου έρευνα, έχει ως στόχο να προτείνει ένα συγκεκριμένο εργαλείο-εφαρμογή, που θα αξιοποιεί και θα εντάσσει τη δυνατότητα που έχει ο κάθε χρήστης να είναι συνεχώς διασυνδεδεμένος με ηλεκτρονικές συσκευές όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα, οι φορητοί υπολογιστές και τα tablets.   Με τον τρόπο αυτό τα Μ.Μ.Ε. θα μπορέσουν να ισχυροποιηθούν και παράλληλα θα δημιουργηθούν οι συνθήκες  εκείνες, όπου δεν  θα υπάρχουν απώλειες ως προς το κοινό, αλλά αντίθετα θα υπάρχει η αύξησή του».

 

Ο “βιασμός” των ειδήσεων και οι δυσκολίες με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι οι δημοσιογράφοι

Τη σημερινή εποχή υπάρχουν πάρα πολλά blogs, τα οποία θέλοντας να προσελκύσουν όλο και περισσότερους αναγνώστες προβαίνουν στη δημοσιοποίηση ψευδών ή διαστρεβλωμένων ειδήσεων.

Βέβαια, ο κ. Παναγιώτου σχολίασε πως όλη αυτή η κατάσταση, με το “βιασμό” των ειδήσεων δεν αποτελεί το κυρίως πρόβλημα. Το πρόβλημα γεννάται από το γεγονός ότι ο κάθε δημοσιογράφος εξαιτίας της πίεσης μέσα στην οποία δουλεύει, αρκετές φορές αντιμετωπίζει δυσκολία στο να διακρίνει την αλήθεια από το ψέμα «Όταν τα μεγάλα και παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. υπονομεύονται και υποσκάπτονται, σημαίνει πως ο οποιοσδήποτε μπορεί εκείνη τη στιγμή να διαδώσει όποια είδηση θέλει. Άρα εάν δεν αλλάξει το υφιστάμενο  οικονομικό τους μοντέλο, δεν θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τέτοιου είδους φαινόμενα, τα οποία  μάλιστα θα ενταθούν και στο μέλλον. Πιστεύω λοιπόν, πως δεν αρκούν μόνο οι τεχνολογικές  λύσεις, αλλά και η καταγραφή των επιθυμιών του εκάστοτε χρήστη».

Σε ποιες αλλαγές θα πρέπει να προβούν τα τοπικά Μ.Μ.Ε.;

Ο κ. Παναγιώτου, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα τοπικά Μ.Μ.Ε. και τόνισε πως θα πρέπει να αλλάξει το συγκεκριμένο μοντέλο λειτουργίας τους. Δηλαδή θα πρέπει τα Μ.Μ.Ε.  να ελέγξουν σε ποιους απευθύνονται, το τι θέλει και τι ενδιαφέρει το κοινό τους και αποστασιοποιηθούν από την πεπατημένη.

Ο Επίκουρος Καθηγητής θέλοντας να γίνει πιο κατανοητός, παρέθεσε  το εξής παράδειγμα  «Βλέπουμε πως τώρα τελευταία, εκδίδονται πολλά κυριακάτικα φύλλα, τα οποία έχουν τη ίδια φόρμα μεταξύ τους, αλλά και την ίδια φόρμα με εφημερίδες που δεν υπάρχουν πια στην κυκλοφορία. Πιστεύω πως θα πρέπει να γίνει μια σωστή έρευνα για το τι θέλει ο χρήστης. Δεν μπορούμε να βασιζόμαστε σε γενικές συζητήσεις, αλλά σε στοιχεία». 

 

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.