Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης  σε συνεργασία με τον Δήμο Καστοριάς διοργανώνει και παρουσιάζει την έκθεση:

ΝΙΚΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ 1874-1933 το Σάββατο 9 Απριλίου 2016, στις 8 μ.μ. στο αρχοντικό Βέργου (Αϊδήτρας 12).

Ο Νίκος Δραγούμης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1874, πρωτότοκος γιός του πρωθυπουργού Στέφανου Δραγούμη και αδερφός του πολιτικού και συγγραφέα Ίωνα Δραγούμη. Μετά τις εγκύκλιες σπουδές του, θα φτάσει στο Παρίσι το 1891 για να προετοιμαστεί για τις εισιτήριες εξετάσεις για τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Θα αποτύχει. Εγγράφεται στη συνέχεια στη Νομική Σχολή της Σορβόννης, από όπου θα αποφοιτήσει, με πολλές δυσκολίες, στα τέλη του 1897. Θα εγκαταλείψει τα νομικά, που ποτέ δεν αγάπησε, αλλά αναγκάστηκε, από την οικογένειά του, να  σπουδάσει. Αυτή την περίοδο, έχουμε μόνο λίγα σχέδιά του, που αν και σχέδια ενός πρώιμου αδιαμόρφωτου ακόμα ταλέντου, διαγράφουν σε γενικές γραμμές τις αρχές που θα επικρατήσουν στον ώριμο ζωγραφικό του βίο: την αγάπη στη λεπτομέρεια και τις ευαίσθητες γραμμές του σχεδίου. Ξεκινάει μαθήματα στην ιδιωτική σχολή τέχνης Académie Julian, όπου θα φοιτήσει από το 1900 έως 1902. Εκεί θα διδαχθεί την τεχνική: οι μαθητές μάθαιναν πως να σχεδιάζουν την ανθρώπινη φιγούρα, πως να χειρίζονται τους όγκους, πως να δημιουργούν την εντύπωση του βάθους, πως να εστιάζουν στην προοπτική και την ορθή ανατομική πιστότητα. Αλλά οι μαθητές της σχολής ήταν ελεύθεροι να ασπαστούν τις νέες αισθητικές της ζωγραφικής.
Τα χρόνια που ακολουθούν μέχρι το 1911 είναι τα πλέον παραγωγικά και χαρακτηριστικά για εκείνον. Σταδιακά εγκαταλείπει το Παρίσι για την Προβηγκία, όπου διαμένει για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Από την περίοδο αυτή είναι και ο μεγαλύτερος αριθμός των σωζόμενων έργων του. Όταν τα διατρέχουμε διαπιστώνουμε με ευκολία τα σημεία εκκίνησής του: ο Βαν Γκογκ, οι Ναμπί, η Γιαπωνέζικη Ξυλογραφία και, εν μέρει, ο πουαντιγισμός. Οι κύριες συνιστώσες των  «ώριμων» αυτών ετών είναι οι αναπάντεχες οπτικές γωνίες, η διακοσμητική, απέριττη και διακριτική χρήση των επίπεδων – πλακάτων – χρωμάτων,  η άκρα ακρίβεια και ευαισθησία του νευρώδους σχεδίου, η εμμονικά επιμελημένη αγάπη στη λεπτομέρεια. Ακόμα, σαφής η προτίμησή του να ταυτίζεται συχνά με θέματα εργατικά/αγροτικά που ξεφεύγουν από την απεικόνιση αστικών ή μεγαλοαστικών προτύπων ( ιδιαίτερα μετά τη ρήξη με την οικογένειά του, όπου θα ζήσει με πενιχρά οικονομικά μέσα). Το 1911, εκδηλώνεται με πιεστικό τρόπο ψυχικό νόσημα και θα νοσηλευτεί σε διάφορα ψυχιατρικά ιδρύματα, αλλά τη διετία 1912-1914, εμφανίζοντας σχετική ύφεση των συμπτωμάτων,  θα κατορθώσει να δουλέψει για λίγο στην Αττική και την ‘Ανδρο. Αν και δεν είναι πια κύριος και απόλυτος κάτοχος των εκφραστικών του μέσων, θα δώσει ενίοτε λαμπρά σχέδια που κάνουν ακόμα οδυνηρότερη την οριστική του καλλιτεχνική απώλεια από το 1914 και μετά. Θα πεθάνει το 1933, μετά από εικοσαετή εγκλεισμό στη Γενεύη και την Αθήνα.

O αδερφός του Φίλιππος Στ. Δραγούμης έγραψε για αυτόν:

  ‘’Ο Νίκος, άκακος, ευγενικός κι αξιαγάπητος άνθρωπος, αν κι επαναστατικής ιδιοσυγκρασίας – και κάποτε θυμώδης – είναι πιθανόν ο πρώτος που έφερε στην Ελλάδα την ιμπρεσιονιστική τεχνοτροπία και το χωρίς βαθμιαία φωτοσκίαση σχεδόν διακοσμητικό σχεδίασμα με νερόχρωμα και gouache (πηχτό, συνήθως άσπρο, χρώμα) πάνω σε σκοτεινό αδρό χαρτί (στρατσόχαρτο).
[…] Ήταν φιλόσοφος, στωικός, κάθε άλλο όμως παρά αυστηρός, αντίθετα χαρούμενος, αμέριμνος και ειρωνικός, χωρίς κακία, που αγαπούσε στο έπακρο την ελευθερία και που μισούσε κάθε συμβιβασμό ηθικό και κοινωνικό, κάθε υποκρισία και κάθε επιτήδευση, που λάτρευε τη φύση κι απεχθανόταν θανάσιμα τις προόδους της τεχνικής και της μηχανικής. Υπεραγαπούσε την ελεύθερη φύση και προσπαθούσε με μεγάλη ασκητικότητα να προσαρμόζεται στους φυσικούς νόμους. Δεν τον ένοιαζε τι λέγουν ή τι κάνουν οι αστοί, ή μάλλον με τα φερσίματα και το ντύσιμό του περιφρονούσε και κορόιδευε τους συμβατικούς των κανόνες ζωής και τρόπους συμπεριφοράς, αν και πάντα το έκανε με ευγένεια, χωρίς να τους προσβάλλει και χωρίς κακία για κανένα. Αγαπούσε την απλοϊκή κι αβίαστη φυσικότητα των χωρικών, τον εύρωστο κι ανεπηρέαστο από τον μηχανικό πολιτισμό τρόπο ζωής των κοντά στην ελεύθερη φύση.[…]

Ο Νίκος ποτέ δεν θέλησε να πουλήσει κανένα του πίνακα, γιατί πίστευε πως η αληθινή τέχνη είναι ιερή και μη εμπορεύσιμη. Επίσης πως δεν είναι σωστό με την τέχνη να επιδιώκεται η απόδειξη καμμιάς ιδέας η θεωρίας μη αυστηρά καλλιτεχνικής. Ήταν οπαδός της αρχής του «L’art  pour l’art», του ότι δηλαδή η τέχνη αποτελεί απλή έκφραση του ψυχικού αισθητικού κόσμου του καλλιτέχνη και τίποτε περισσότερο.’’

Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο με τίτλο «Νίκος Δραγούμης, ο ζωγράφος 1874-1933» με κείμενα των Μάρκου Φ. Δραγούμη, Φίλιππου Στ. Δραγούμη, και Νίκου Π. Παΐσιου, καθώς και με εικονογραφημένο χρονολόγιο και μαρτυρίες για τη ζωή του.
Στο χώρο της έκθεσης θα προβάλλεται το ντοκιμαντέρ της Κλεώνης Φλέσσα ‘’Νίκος Δραγούμης, ένας ζωγράφος στη σκιά της ιστορίας’’.

Για επισκέψεις σχολείων ή και συλλόγων παρακαλούμε επικοινωνήστε στο 24670 2 8999,  2467026777, 6984 666081

Διάρκεια έκθεσης: 9 Απριλίου – 15 Μαΐου 2016
Ώρες λειτουργίας:  Δευτέρα έως Παρασκευή 10.00 – 13.30 και 17.00 – 21.00
Σάββατο, Κυριακή και αργίες 11.00 – 20.00

Πληροφορίες: 24670 28999, 24670 26777, 6984 666081

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

You May Also Like

Με 15 θέματα στην ατζέντα του συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο Άργους Ορεστικού αύριο Τρίτη 31/07

Με 15 θέματα  στην ατζέντα του συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο Άργους Ορεστικού…

Ευρεία Σύσκεψη για το Φράγμα Νεστορίου στην Π. Ε. Καστοριάς, με τη συμμετοχή του Υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων

Ευρεία Σύσκεψη για το Φράγμα Νεστορίου στην Π. Ε. Καστοριάς, με τη…

ΟΑΕΔ: Επτά νέα προγράμματα για 22.500 ανέργους μέσα στο καλοκαίρι

Για τα επτά νέα προγράμματα του ΟΑΕΔ που αφορούν σε 22.500 ανέργους…

Το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία «Ψυχαγωγώ», στην περιοχή της Χλόης Καστοριάς, επισκέφθηκε η Μαρία Αντωνίου.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΠΛΟΚΩΝ: ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕ ΜΑΖΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΠΛΟΚΩΝ: ΑΠΑΝΤΑΜΕ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΕ ΜΑΖΙΚΕΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Συνεχίζει τη λειτουργία το Κέντρο Συμβουλευτικής Γυναικών του Δήμου Καστοριάς

Παράταση λειτουργίας για τουλάχιστον ακόμα δύο χρόνια “πήρε” το Κέντρο Συμβουλευτικής Γυναικών…

Πώς δύο 12χρονα αδέρφια έβγαλαν τα πρώτα τους… 250.000 δολάρια

Πώς δύο 12χρονα αδέρφια έβγαλαν τα πρώτα τους… 250.000 δολάρια

Έρχεται το 3ο Μαθητικό Συνέδριο Π.Ε. Καστοριάς με θέμα «Τα παιδιά παρουσιάζουν…οι μεγάλοι σιωπούν»

Έρχεται το 3ο Μαθητικό Συνέδριο  Π.Ε. Καστοριάς με θέμα «Τα παιδιά παρουσιάζουν…οι…

Ερώτηση για την αδυναμία τήρησης υγειονομικών μέτρων στο 3ο Γυμνάσιο Καστοριάς, λόγω συνωστισμού μεγάλου αριθμού μαθητών σε μικρές τάξεις κατέθεσε η Ολυμπία Τελιγιορίδου

  Ερώτηση για την αδυναμία τήρησης υγειονομικών μέτρων στο 3ο Γυμνάσιο Καστοριάς,…