Η συμβολή της αυτοεκτίμησης στη σχολική επιτυχία. Συμβουλές προς τους γονείς για την ενίσχυσή της

Γράφει η Δρ. Καλλιόπη Μόσχου Διδάκτωρ Συμβουλευτικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων*

?

 

 

Γενικότερα, με τον όρο αυτοεκτίμηση εννοούμε την εικόνα που έχει το άτομο για τον εαυτό του και το πόσο πιστεύει ότι είναι ικανό, σημαντικό και επιτυχημένο. Ειδικότερα, όταν μιλάμε για σχολική αυτοεκτίμηση, αναφερόμαστε στο πώς αντιλαμβάνεται ένα παιδί την αξία του μέσα στο σχολικό περιβάλλον.

Ωστόσο, το πώς εκτιμά ένα παιδί τον εαυτό του μέσα στο σχολείο δεν ταυτίζεται πάντα με την πραγματική αξία του. Πολλές φορές, βλέπουμε παιδιά με πολλές ικανότητες και αρετές να μην διαθέτουν την ανάλογη αυτοπεποίθηση.

 

Ποια είναι όμως τα γνωρίσματα των παιδιών με χαμηλή αυτοεκτίμηση; Πώς θα τα διακρίνουμε μέσα στο ευρύ σχολικό περιβάλλον;

 

  • Συχνά είναι ντροπαλά, συνεσταλμένα, εσωστρεφή ή δειλά.

 

  • Μιλούν για τον εαυτό τους αρνητικά και δεν φαίνεται να αναγνωρίζουν τα θετικά τους σημεία.

 

  • Πιστεύουν πως είναι λιγότερο σημαντικά σε σχέση με τους συμμαθητές τους και ότι δεν θα τα καταφέρουν, γι’ αυτό και προτιμούν να αποφεύγουν το μάθημα και γενικά τις σχολικές δραστηριότητες.

 

  • Η επίδοση και η συμμετοχή τους στο σχολείο δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητές τους.

 

  • Δεν βάζουν ξεκάθαρους στόχους και εγκαταλείπουν με ευκολία την προσπάθεια.

 

  • Επηρεάζονται πολύ από τα αρνητικά σχόλια των άλλων και έχουν πολύ χαμηλή ανοχή στη ματαίωση.

 

  • Είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στο άγχος.

 

  • Δυσκολεύονται να δημιουργήσουν φιλικές σχέσεις και παρέες. Συχνά μπορεί να απορρίπτονται από τους συνομηλίκους.

 

  • Μερικές φορές, αντιδραστικά, υιοθετούν αντικοινωνικές ή παραβατικές συμπεριφορές.

 

Πώς μπορούμε εμείς οι γονείς να ενισχύσουμε τη σχολική αυτοεκτίμηση και γενικά την αυτοπεποίθηση του παιδιού μας;

  • Τονίζουμε στο παιδί ότι έχει μέσα του απεριόριστες δυνατότητες. Προσπαθώντας συστηματικά μπορεί να τις ενεργοποιήσει και να προοδεύσει σε όλους τους τομείς (άρα και στο σχολείο).

 

  • Δεν συγκρίνουμε το παιδί με τους συμμαθητές του (ειδικότερα σε βαθμούς και σχολικές επιδόσεις). Το κάθε παιδί είναι μοναδικό, με τις δικές του αρετές και τις δικές του δυνάμεις.

 

  • Του μαθαίνουμε να βάζει ρεαλιστικούς στόχους για τον εαυτό του. Το παρακινούμε να πετύχει το καλύτερο δυνατό, αλλά δεν προσδοκούμε από αυτό να ικανοποιήσει τις δικές μας ανάγκες για προβολή και επιτυχία.

 

  • Το βοηθάμε να μάθει να περιμένει και να έχει υπομονή στην επίτευξη των στόχων του. Μικρά και σταθερά βήματα είναι η βάση της επιτυχίας.

 

  • Το εκπαιδεύουμε στο να ανακαλύπτει εναλλακτικές προτάσεις και λύσεις, αντί να κολλάει σε μια συγκεκριμένη επιλογή. Να μη διστάζει να κάνει καινούρια πράγματα, εφόσον είναι ασφαλή.

 

 

  • Το ενθαρρύνουμε να εκφράζεται ανοιχτά και ειλικρινά και να εξωτερικεύει τα αισθήματά του

 

  • Το μαθαίνουμε να αναγνωρίζει και να επαινεί την προσπάθεια των άλλων. Έτσι και οι άλλοι θα κάνουν το ίδιο.

 

  • Το βοηθάμε να αναπτύξει αυτοέλεγχο. Να βρίσκεται σε επαφή με τα συναισθήματά του, να μην δρα παρορμητικά, αλλά να επιλέγει την αντίδρασή του.

 

  • Το μαθαίνουμε να αναλαμβάνει πάντα την ευθύνη των πράξεών του αλλά και να διεκδικεί τα δικαιώματά του.

 

  • Του μαθαίνουμε να μην δέχεται την άδικη κριτική. Το εκπαιδεύουμε στο να αντιμετωπίζει τις κοροϊδίες, να αντιδρά σωστά, όταν τα άλλα παιδιά το ειρωνεύονται, αγνοώντας τυχόν υποτιμητικά επίθετα και χαρακτηρισμούς.

 

  • Εξηγούμε παράλληλα στο παιδί ότι η εικόνα που δίνει στους άλλους (η στάση του σώματός του, ο τρόπος που κοιτά, οι χειρονομίες, ο τόνος, η χροιά και η ένταση της φωνής) μπορεί να πυροδοτεί αρνητικές ή προκλητικές συμπεριφορές από τους άλλους, διότι μπορεί να διακρίνουν φόβο και ανασφάλεια ή υπερβολική αυτοπεποίθηση και δυναμισμό.

 

Και για το τέλος, μερικές φράσεις που κάνουν καλό:

 

  • «Μαζί θα το αντιμετωπίσουμε».
  • «Είμαι πολύ περήφανη/νος για σένα».
  • «Δεν πειράζει αν κλάψεις, θα νιώσεις καλύτερα».
  • «Δεν είναι κακό να κάνεις λάθος, όλοι μας κάνουμε».
  • «Είναι πολύ έξυπνο αυτό που σκέφτηκες».
  • «Σε αγαπώ γι’ αυτό που είσαι».
  • «Μπράβο, μη σταματάς, θα τα καταφέρεις».
  • «Δεν πειράζει, αυτό που μετράει είναι η προσπάθεια».

 

 

Δρ Μόσχου Δ. Καλλιόπη
Εκπαιδευτική Συμβουλευτική
Διδάκτωρ Συμβουλευτικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
MSc Συμβουλευτικής & Ψυχολογίας στις Επιστήμες Αγωγής
Μέλος Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού
Περιοχή Χλόη (Πλησίον ΕΔΗΚΑ)
Τηλ επίκ. 2467028148, 6936426262

You May Also Like

Η δολοφόνος που την λιντσάρισαν στη Βαρκελώνη. Απήγαγε και δολοφονούσε παιδιά, αφού τα έβγαζε στην πορνεία. Έπινε το αίμα τους και δημιουργούσε με τη σάρκα τους φάρμακα για τη φυματίωση

Η δολοφόνος που την λιντσάρισαν στη Βαρκελώνη. Απήγαγε και δολοφονούσε παιδιά, αφού…

Τα παιδικά μας χρόνια δεν θα ήταν ίδια χωρίς τη Ζωρζ Σαρή

Τα παιδικά μας χρόνια δεν θα ήταν ίδια χωρίς τη Ζωρζ Σαρή

Η Naomi Campbell, αγκαλιά με την κόρη της στο εξώφυλλο της Vogue UK, μιλά για τη μητρότητα, το modeling και τη ζωή της που άλλαξε ριζικά

«Η κόρη μου είναι η μεγαλύτερη ευλογία που θα μπορούσα να φανταστώ.…

«Τρεις Χάριτες». Πόσοι ηθοποιοί πέρασαν ως γκεστ από τη σειρά; Πόσα κοστούμια άλλαξαν οι πρωταγωνίστριες; Ήταν αυτό το καστ από την αρχή; Άγνωστες ιστορίες από το επιτυχημένο σήριαλ

  «Τρεις Χάριτες». Πόσοι ηθοποιοί πέρασαν ως γκεστ από τη σειρά; Πόσα…

Κανένας από τους φίλους σας στο Facebook δεν νοιάζεται πραγματικά για εσάς

Κανένας από τους φίλους σας στο Facebook δεν νοιάζεται πραγματικά για εσάς

Αμύθητα πλούτη, χρυσή καρδιά: H ιστορία του δισεκατομμυριούχου που δώρισε όλα του τα χρήματα στους φτωχούς

Αμύθητα πλούτη, χρυσή καρδιά: H ιστορία του δισεκατομμυριούχου που δώρισε όλα του…

Φωτογραφίες με καταπληκτικά απομονωμένα σπίτια από όλο τον κόσμο

Καταπληκτικά, πανέμορφα απομονωμένα σπίτια από όλο τον κόσμο. Ισλανδία, Καναδάς, Ρωσία κά.…

Ένας ιός ήταν αρκετός , για να αποδειχθεί ότι οι κοινωνίες είναι απροστάτευτες

Ένας ιός ήταν αρκετός , για να αποδειχθεί ότι οι κοινωνίες είναι…

Ο υιός του ανθρώπου ελθών ευρήσει την πίστην;Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας κ. Σεραφείμ, Υπερτίμου και Εξάρχου Άνω Μακεδονίας

Ο υιός του ανθρώπου ελθών ευρήσει την πίστην; Του Σεβ. Μητροπολίτου Καστορίας…

Κανάκης: «Γυρνάμε στο Μεσαίωνα, να αρχίσουμε και τα βασανιστήρια. Τι προτιμάτε τη νικήτρια του Bachelor;»

Ο Αντώνης Κανάκης στον αέρα της εκπομπής “Ράδιο Αρβύλα”, χθες, Δευτέρα, σχολίασε την επίθεση…