Ορθογραφική ικανότητα: μια σημαντική δεξιότητα. Τρόποι βελτίωσης.

Γράφει η Δρ. Καλλιόπη Μόσχου Διδάκτωρ Συμβουλευτικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων*

 

 

Η ορθογραφία δεν αποτελεί μια απλή διαδικασία. Συνδέεται με τη γραφή και είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής μιας σειράς κανόνων, κατά την αποτύπωση των φθόγγων (φωνημάτων) μιας γλώσσας. Παράλληλα με την προφορική ικανότητα, μεγάλη σημασία έχει και η διδασκαλία της σωστής γραπτής απεικόνισης του λόγου. Για πολλά παιδιά, όμως, αυτό αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς προϋποθέτει την ύπαρξη πολλών απαραίτητων δεξιοτήτων όπως:

  • να είναι ικανά να διαβάζουν (ανάγνωση)
  • να συσχετίζουν ήχους με γράμματα (φωνημική αντιστοίχιση)
  • να μπορούν να κάνουν εικόνα τις λέξεις (οπτικοποίηση)
  • να μπορούν να ανακαλούν το κινητικό μοντέλο απεικόνισης των γραφημάτων
  • να έχουν καλλιεργήσει τη λεπτή κινητικότητα (για τη γραφή)

Μέσα από εμπεριστατωμένες έρευνες έχει αποδειχτεί ότι ο καθένας από εμάς -συνεπώς και τα παιδιά- μαθαίνει με τον δικό του τρόπο και τον δικό του ρυθμό την ορθογραφία. Για άλλους είναι πιο εύκολο και για άλλους πιο δύσκολο να αφομοιώνουν τους ορθογραφικούς κανόνες, οπότε καταβάλλουν, αντιστοίχως, μικρότερη ή μεγαλύτερη προσπάθεια στο να γράφουν ορθογραφημένα. Είναι όμως κοινός τόπος ότι όλοι, αν προσπαθήσουν με επιμέλεια και με επιμονή, μπορούν, έστω και σε βάθος χρόνου, να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους στην ορθογραφία.

Ρωτούν, λοιπόν, οι γονείς: «Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να γίνουν καλύτερα στην ορθογραφία ;».

Ας δούμε κάποιους τρόπους:

  1. Γνώση των βασικών κανόνων ορθογραφίας

Είναι θεμελιώδες ο μαθητής να γνωρίζει επαρκώς τους βασικούς κανόνες της γραμματικής, καθώς και την ετυμολογία των λέξεων. Βοηθάμε με οπτική παράσταση και ομαδοποίηση των κανόνων. Μπορούμε να ανατρέχουμε συχνά στο σχολικό βιβλίο της Νεοελληνικής Γραμματικής, πράγμα που θα βοηθήσει την προσπάθειά μας για βελτίωση της ορθογραφικής ικανότητας του παιδιού μας. Πρέπει να γίνει κατανοητό από το παιδί ότι, χωρίς την εκμάθηση των κανόνων, δεν μπορεί να γίνει τίποτα.

 

  1. Αύξηση της συγκέντρωσης και βελτίωση της παρατηρητικότητας

Η κάθε λέξη αποτελεί μια οπτική παράσταση. Για να «εικονοποιηθεί» μια λέξη -και συνεπώς να βοηθηθεί το παιδί στην ορθογραφία της- απαραίτητες δεξιότητες είναι η παρατηρητικότητα και η προσοχή. Και οι δύο αυτές ικανότητες διευρύνονται μέσω της εξάσκησης. Αρχικά, προσπαθούμε να βεβαιωθούμε ότι οι λέξεις που προσπαθεί να ορθογραφήσει το παιδί είναι έννοιες ξεκάθαρες στο μυαλό του. Συζητάμε τη σημασία τους και οξύνουμε την παρατηρητικότητά του, αναλύοντας τη δομή τους. Πέρα από το οπτικό κρίνεται καλό να υπάρχει και ακουστικό ερέθισμα. Η προφορά των λέξεων είναι εξίσου σημαντική και πρέπει να είναι σωστή και φυσική.

 

  1. Διόρθωση των ορθογραφικών σφαλμάτων

Αυτή η διαδικασία είναι απαραίτητο να γίνεται αμέσως. Έτσι η προσπάθεια του παιδιού για βελτίωση της ορθογραφικής του ικανότητας θα είναι πιο αποτελεσματική, καθώς βλέποντας άμεσα το λάθος του, το συνειδητοποιεί, οπτικοποιεί τη σωστή γραφή και, κατόπιν, είναι ικανό να ξαναγράψει τη λέξη ορθά. Καλό είναι, επίσης, να επιμείνουμε στο να τη γράψει πολλές φορές και προσεκτικά, προκειμένου να εμπεδώσει τη σωστή γραφή της.

 

  1. Τακτική εξέταση της ορθογραφίας
  • Κάθε μέρα (ή τουλάχιστον τακτικά), προκειμένου να ξέρουμε πώς τα έχει καταφέρει το παιδί μας με την ορθογραφία, ελέγχουμε την επίδοσή του στις σχολικές εργασίες (τετράδιο ορθογραφίας, σχολικά τεστ, ασκήσεις κ.λπ.).
  • Σε ένα ξεχωριστό τετράδιο παροτρύνουμε το παιδί να γράψει σωστά τις λέξεις που συνηθίζει να κάνει λάθος ή κάποιες που του φαίνονται ιδιαίτερα δύσκολες.
  • Μπορούμε επίσης να γράψουμε λέξεις που ανήκουν στην ίδια «οικογένεια», για να βοηθήσουμε το παιδί να κάνει τη σύνδεση μεταξύ αυτών των λέξεων και να ανακαλύψει τη σχέση τους. Προτρέπουμε, επίσης, το παιδί να σκεφτεί και να ομαδοποιήσει λέξεις που έχουν να κάνουν με το ίδιο γραμματικό φαινόμενο (π.χ. ρήματα σε –ίζω, ουσιαστικά αρσενικά σε –ης, θηλυκά σε –η, επίθετα σε ος-η-ο κ.λπ.). Έτσι βοηθάμε το παιδί με τους κανόνες της Νεοελληνικής Γραμματικής. Χρειάζεται να παρακινούμε τα παιδιά να εξοικειώνονται με το κατάλληλο σχολικό εγχειρίδιο για την εκμάθηση της γλώσσας.
  • Μια ιδέα ακόμη είναι και η αυτοδιόρθωση (να διορθώνει δηλαδή το ίδιο το παιδί τα λάθη του, ανατρέχοντας π.χ. στο λεξικό). Αυτή μπορεί να αποδειχτεί μια ιδιαίτερα εποικοδομητική διαδικασία, καθώς ενισχύει την απομνημόνευση και αυξάνει τις πιθανότητες «αποθήκευσης» της λέξης στο οπτικό κέντρο του παιδιού

 

Εν κατακλείδι, μπορούμε να εστιάσουμε στο ότι η βελτίωση της ορθογραφικής ικανότητας με μεθοδικότητα και υπομονή έχει πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά: εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους, μαθαίνουν να ενεργοποιούν τη λογική τους για τη γραφή των λέξεων, εξελίσσουν τη συνειρμική τους ικανότητα, καλυτερεύουν στην ανάγνωση και κατανόηση ενός κειμένου και καλλιεργούν το αίσθημα της αυτοδιόρθωσής τους.

*Δρ Μόσχου Δ. Καλλιόπη

Εκπαιδευτική Συμβουλευτική

Διδάκτωρ Συμβουλευτικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

MSc Συμβουλευτικής & Ψυχολογίας στις Επιστήμες Αγωγής

Μέλος Ελληνικής Εταιρείας Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού

Περιοχή Χλόη (Πλησίον ΕΔΗΚΑ)

Τηλ επικοινωνίας: 24670 28148, 6936 426 262

 

 

You May Also Like

Πυρά Μενέντεζ κατά Μπλίνκεν για το ότι δεν καταδίκασε την τουρκική απόφαση για τον Οσμάν Καβάλα

Πυρά Μενέντεζ κατά Μπλίνκεν για το ότι δεν καταδίκασε την τουρκική απόφαση…

Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ: Σταματήστε να λέτε «καλή επιτυχία» στα παιδιά σας. Πείτε τους «καλή ευτυχία»

Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ: Σταματήστε να λέτε «καλή επιτυχία» στα παιδιά σας. Πείτε τους…

Δημιουργός εμβολίου AstraZeneca: Δεν μπορούμε να εμβολιάζουμε τον πλανήτη κάθε έξι μήνες

Δημιουργός εμβολίου AstraZeneca: Δεν μπορούμε να εμβολιάζουμε τον πλανήτη κάθε έξι μήνες

Τα αξέχαστα καλοκαίρια των παιδικών μας χρόνων….

Τα αξέχαστα καλοκαίρια των παιδικών μας χρόνων…..

Η συζυγοκτόνος που συγκίνησε δικαστές και ενόρκους. Έπνιξε τον άντρα της που την έδερνε αλύπητα και αθωώθηκε. Στο πλευρό είχε τα παιδιά και τους συγγενείς της

Η συζυγοκτόνος που συγκίνησε δικαστές και ενόρκους. Έπνιξε τον άντρα της που…

Το Κριαρίτσι αλλάζει βίαια

Eνα ακόμη μαγευτικό μέρος της Χαλκιδικής παραδίδεται αλματωδώς στη δίνη της εκμετάλλευσης.

13 μυστικά που έχουν οι άντρες και δεν θα παραδεχτούν ποτέ μπροστά σε μια γυναίκα

13 μυστικά που έχουν οι άντρες και δεν θα παραδεχτούν ποτέ μπροστά…

“Ο ράμνος”, το θεωρούμενο από τους Βυζαντινούς προγόνους μας “φυτό της αγνείας” !

“Ο ράμνος”, το θεωρούμενο από  τους Βυζαντινούς προγόνους μας “φυτό της αγνείας”…

Γιώργος Τίγκας: «Με αφορμή την τοποθέτηση για τη δημιουργία “Διαρκούς Δημοσκοπικού Δήμου Καστοριάς”»

  Γιώργος Τίγκας: «Με αφορμή την τοποθέτηση για τη δημιουργία “Διαρκούς Δημοσκοπικού…

Αλκ. Βατόπουλος: Ρεαλιστικό σενάριο να τελειώσει η πανδημία με την Ομικρον

«Μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα τελειώσει, αλλά δεν πρέπει να χαλαρώσουμε», τόνισε…