Κινήσου σωστά για να ζήσεις καλά. Γράφει ο Νικόλαος Παγούνης*

 

 

Οι διαταραχές της κίνησης, έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην απώλεια του κινητικού ελέγχου και στην εμφάνιση κινητικών δυσλειτουργιών στο ανθρώπινο σώμα, με αποτέλεσμα να προκαλούν μυοσκελετικούς πόνους. Ένας από τους πιο συχνούς μυοσκελετικούς πόνους του ανθρώπινου σώματος, ο οποίος ταλαιπωρεί το 70% – 80% του πληθυσμού στις βιομηχανοποιημένες κοινωνίες, είναι ο πόνος στην πλάτη.

Όταν λέμε πόνο στην πλάτη, δεν εννοούμε τον πόνο ο οποίος προέρχεται από κάποιο τραυματισμό, αλλά εννοούμε έναν γενικότερο χρόνιο πόνο που επεκτείνεται από τον αυχένα έως την οσφυϊκή μοίρα της Σ.Σ (μέση). Ο πόνος στην πλάτη είναι περίπλοκος και χωρίς ακριβή αιτία, ωστόσο σύμφωνα με την ερευνητική βιβλιογραφία σε ασθενείς με χρόνιο πόνο στην πλάτη έχουν παρατηρηθεί ορισμένα σημαντικά κοινά χαρακτηριστικά, όπως:

  • Μειωμένος κινητικός έλεγχος
  • Κακή στάση σώματος και
  • Μειωμένα επίπεδα ισορροπίας και σταθερότητας

σε σχέση με τα άτομα τα οποία δεν έχουν πόνο στην πλάτη, ενώ παρόμοια συμπτώματα παρουσιάζονται και σε άτομα με χρόνιο πόνο στον αυχένα.

Όλες αυτές οι κινητικές δυσλειτουργίες που παρατηρούνται στα άτομα με χρόνιο πόνο στην μέση και στην πλάτη, έχουν ως αποτέλεσμα τις μη φυσιολογικές καταπονήσεις στις αρθρώσεις, στους συνδέσμους και στους μύες του ανθρώπινου σώματος και αν με την πάροδο του χρόνου αυτές οι δυσλειτουργίες παραμείνουν και δεν διορθωθούν από κάποιο εξειδικευμένο επαγγελματία της άσκησης, τότε θα αποτελέσουν την αιτία εμφάνισης χρόνιου πόνου στην πλάτη και στον αυχένα λόγω φλεγμονής των νευρικών ιστών.

Όταν ο χρόνιος πόνος στην πλάτη δεν σχετίζεται με σοβαρές ορθοπεδικές παθήσεις, τότε μπορεί να αντιμετωπιστεί με θεαματικά αποτελέσματα μέσω της θεραπευτικής άσκησης. Αν τα άτομα τα οποία ταλαιπωρούνται από χρόνιο πόνο στην πλάτη και τον αυχένα ακολουθήσουν ένα θεραπευτικό πρόγραμμα άσκησης το οποίο θα στοχεύει:

  1. στη βελτίωση της κινητικότητας των αρθρώσεων
  2. στη βελτίωση της σωστής στάσης σώματος
  3. στην επανεκπαίδευση των θεμελιωδών κινητικών μοτίβων
  4. στην ενδυνάμωση των μυών που στηρίζουν την πλάτη και σταθεροποιούν την άρθρωση του ισχίου.
  5. στη βελτίωση του κινητικού ελέγχου και της μυϊκής συναρμογής

τότε το σώμα τους θα αποκτήσει μία λειτουργική και αποτελεσματική κίνηση, βελτιώνοντας ταυτόχρονα τον έλεγχο του σώματός τους και των κινήσεων τους, κάτι το οποίο θα σταθεροποιήσει και θα εναρμονίσει τις κινήσεις τους, στοιχεία που όχι μόνο θα τους απαλλάξουν από τους χρόνιους πόνους στην πλάτη, αλλά και θα τους προστατέψουν από μελλοντικούς μυοσκελετικούς πόνους και τραυματισμούς σε όλες τις περιοχές του σώματός τους.

Όλα αυτά τα στοιχεία της κίνησης που προανέφερα (κινητικός έλεγχος, σταθερότητα, μυϊκή συναρμογή κ.α) είναι στοιχεία τα οποία λόγο του σύγχρονου τρόπου ζωής, αλλοιώνονται μέρα με τη μέρα και με την πάροδο του χρόνου χάνονται. Στο functional movement, τα θεραπευτικά πρωτόκολλα που εφαρμόζω, στηρίζονται στην επανεκπαίδευση της κίνησης, στην απόκτηση του κινητικού ελέγχου, στη σταθερότητα των αρθρώσεων και άλλων σημαντικών στοιχείων της κίνησης, τα οποία θα ελευθερώσουν το σώμα του ασκούμενου και θα κάνουν την κίνηση του πιο λειτουργική, αποτελεσματική, ξεκούραστη και το πιο σημαντικό χωρίς πόνο.

Δηλαδή με απλά λόγια;

Κινήσου σωστά για να ζήσεις καλά!

*O κ. Νικόλαος Παγούνης ζει και εργάζεται στην Καστοριά, είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών στην Αθλητική Ψυχολογία & Κινησιολογία με εξειδίκευση στην Αναπτυξιακή Κινησιολογία, Πιστοποιημένος Αξιολογητής της Κίνησης & της Αναπνοής του Ανθρώπινου σώματος. Περισσότερα στο  functionalmovement.gr