Πώς θα ξεχωρίσετε όμως μία σχέση που έχει διακυμάνσεις από μία τοξική;

Ακόμη και οι καλύτερες σχέσεις περνούν δύσκολες στιγμές. Όταν μια σχέση έχει υγιή θεμέλια, η διαχείριση των συγκρούσεων μπορεί πραγματικά να κάνει τη σχέση ισχυρότερη.

Αν όμως η σχέση δεν περνάει απλώς μία δυσκολία και είναι πραγματικά τοξική, δεν υπάρχει τίποτα να κερδίσετε με το να παραμένετε σε αυτή. Πώς θα ξεχωρίσετε όμως μία σχέση που έχει διακυμάνσεις από μία τοξική;

Συναισθηματική κακοποίηση

Μια από τις μεγάλες διαφορές μεταξύ μιας δύσκολης περιόδου στη σχέση και μιας τοξικής σχέσης είναι η συναισθηματική κακοποίηση. Οι άνθρωποι που αγαπούν ο ένας τον άλλο μπορεί να πουν σκληρά λόγια πάνω στο θυμό τους, αλλά αυτά τα επεισόδια δεν είναι ο κανόνας. Είναι μεμονωμένα περιστατικά οργής και άμυνας τα οποία δεν συνθέτουν κάποιο γενικό μοτίβο.

Αντίθετα, η συναισθηματική κακοποίηση είναι βασικό χαρακτηριστικό των τοξικών σχέσεων. Ίσως ο άνθρωπός σας να γελά εις βάρος σας ή να σας προσβάλλει ή και να σας επικρίνει συνεχώς. Ίσως να κατηγορείτε τον εαυτό σας για αυτές τις επιθέσεις και να νομίζετε ότι τις αξίζετε. Όπως και να ‘χει, η συναισθηματική κακοποίηση μπορεί να μειώσει τα επίπεδα αυτοπεποίθησης.

Σας κάνει να νομίζετε ότι είστε τρελός/ή

Έχετε παρατηρήσει ότι ξαφνικά σκέφτεστε δυο φορές προτού μιλήσετε; Ότι δεν νιώθετε τόσο άνετα όσο στο παρελθόν να εκφράσετε τις απόψεις σας; Πιάνετε τον εαυτό σας να λέει κάτι που σίγουρα γνωρίζετε και μετά να προσθέτετε «…αλλά δεν είμαι σίγουρος/η», ή να ξεκινάτε κουβέντες με τη φράση «μόνο εμένα μου φαίνεται ότι…». Αν όλα αυτά συμβαίνουν και μέσα στη σχέση, καλή ιδέα είναι να ζητήσετε επαγγελματική βοήθεια. Δε, θέλουμε να σας τρομάξουμε, αλλά αν έχετε ήδη πειστεί, έστω εν μέρει, πως η αντίληψή σας δεν είναι αξιόπιστη, τότε κάτι έχει πάει στραβά.

Κρύο-ζέστη

Οι τοξικοί άνθρωποι συχνά φέρονται μία όμορφα, μία άσχημα. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι ο σύντροφός σας συχνά σας αγνοεί, με αποτέλεσμα να αμφισβητείτε τη σχέση, ακόμη και την αυτοεκτίμησή σας. Μετά, όταν είστε έτοιμοι να χωρίσετε, ξαφνικά φέρεται όμορφα και εσείς αισθάνεστε καλά. Μπορεί να λέτε στον εαυτό σας ότι τα πράγματα θα είναι διαφορετικά τώρα και ψάχνετε δικαιολογίες για τη συμπεριφορά του στο παρελθόν – αλλά δυστυχώς μετά από λίγο όλα επιστρέφουν και πάλι στο «φυσιολογικό».

Δεκαετίες έρευνας σχετικά με το πώς προσαρμοζόμαστε σε αυτές τις σχέσεις – αυτό που οι επιστήμονες αποκαλούν “διαλείπουσα ενθάρρυνση” – είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να συνεχίσουμε να διεκδικούμε μια ανταμοιβή, όπως την προσοχή του συντρόφου μας. Ποτέ δεν ξέρουμε πότε θα έρθει η επόμενη ανταμοιβή/επιβεβαίωση, επομένως προσπαθούμε συνεχώς.

Κοινωνική απομόνωση

Προσέξτε τους ανθρώπους που προσπαθούν να σας απομονώσουν κοινωνικά, επικρίνοντας την οικογένειά σας, προσπαθώντας να σας απομακρύνουν από τους φίλους σας, ακόμη και να σας απομονώσουν από ένα παρελθόν που δεν τους περιλαμβάνει. Ο περιορισμός της επαφής σας με τον έξω κόσμο είναι ένας τρόπος για να σας ελέγξουν και να ορίσουν εκείνοι την πραγματικότητά σας.

Σας αποθαρρύνει από το να είστε ο εαυτός σας

Όταν είστε σε μία υγιή σχέση, ο σύντροφός σας, σας αγαπάει για αυτό που είστε. Σας ενθαρρύνει να είστε αυτός που είστε ή έστω μια “καλύτερη έκδοση” του εαυτού σας. Μπορούμε ακόμη να πούμε ότι αυτό είναι αληθινή αγάπη: να βοηθάς τον άλλο να εξελιχθεί στο πρόσωπο που πραγματικά είναι.

Αντίθετα, οι τοξικές/χειριστικές σχέσεις σας, λένε ότι ποτέ δεν είστε αρκετά καλοί και ότι πρέπει να είστε κάποιος άλλος.

Αν αναγνωρίζετε χαρακτηριστικά της δικής σας σχέσης σε οποιαδήποτε από αυτές τις περιγραφές, σκεφτείτε μήπως πρέπει να την λήξετε.