Το «Αντίο» του Χιθ Λέτζερ στο ημερολόγιο που κρατούσε όσο υποδυόταν τον Τζόκερ. Κλείστηκε ένα μήνα σε ένα δωμάτιο για να μελετήσει τον ρόλο που πιστεύουν ότι τον οδήγησε στον θάνατο

Ο «Σκοτεινός Ιππότης», η δεύτερη ταινία στην τριλογία του Μπάτμαν με σκηνοθέτη τον Κρίστοφερ Νόλαν, είναι απ’ τις λίγες ταινίες που κατάφερε να μη θεωρείται απλά μια ταινία δράσης, αλλά να μπει στη λίστα με τις καλύτερες όλων των εποχών.

Εκτός από την καταπληκτική σκηνοθεσία και προσεγμένο σενάριο, η επιτυχία της ταινίας οφειλόταν στις ερμηνείες των ηθοποιών. Αντιμετώπισαν τον ρόλο τους σαν μια μεγάλη, δραματική πρόκληση και όχι όπως συνηθίζεται στις ταινίες με εκρήξεις και πολλή δράση, όπου η υποκριτική περνάει σε δεύτερη μοίρα.

Αυτός που ξεχώρισε ήταν φυσικά ο Χιθ Λέτζερ, που ενσάρκωσε τον «κακό» της ταινίας, τον Τζόκερ, και κέρδισε το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου. Το Όσκαρ του απονεμήθηκε μετά θάνατον, καθώς ο Τζόκερ ήταν ο τελευταίος ολοκληρωμένος ρόλος του Λέτζερ προτού βρεθεί νεκρός από υπερβολική δόση φαρμάκων.

Οι αυτοσχεδιασμοί του Λέτζερ

 

Για χρόνια είχε επικρατήσει η φήμη ότι ο Λέτζερ είχε αυτοσχεδιάσει σε μία από τις πιο εντυπωσιακές σκηνές της ταινίας. Επρόκειτο για τη σκηνή που ο Τζόκερ βγαίνει από ένα νοσοκομείο ντυμένος ως νοσοκόμα και πατάει το κουμπί για να ανατινάξει το κτίριο. Η βόμβα δεν εκρήγνυται και ο Λέτζερ, εκνευρισμένος, πατά ξανά και ξανά το κουμπί μέχρι που λειτουργεί. Τότε ο ηθοποιός, δείχνοντας πραγματικά ξαφνιασμένος από την έκρηξη, τρέχει και μπαίνει στο σχολικό που τον απομακρύνει απ’ το σημείο.

Οι θαυμαστές της ταινίας πίστευαν ότι η καθυστέρηση της έκρηξης ήταν ατύχημα και η αντίδραση του Λέτζερ ήταν αυτοσχεδιασμός. Η φήμη είχε διαδοθεί στο διαδίκτυο, αλλά καταρρίφθηκε από τον ίδιο τον σκηνοθέτη, που αποκάλυψε ότι η καθυστέρηση ήταν μέσα στο σενάριο.

Η έκρηξη ήταν αληθινή και οι συντελεστές είχαν πάρει άδεια να ανατινάξουν το κτίριο, που επρόκειτο να κατεδαφίσει ο δήμος. Το κόστος της σκηνής ήταν τεράστιο και μπορούσε να γυριστεί μόνο μία φορά, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση να άφηνε ο Νόλαν περιθώριο για αυτοσχεδιασμούς.

Παρ’ όλα αυτά, οι θαυμαστές της ταινίας δεν δυσκολεύτηκαν καθόλου να πιστέψουν ότι οι κινήσεις του Λέτζερ ήταν αυτοσχεδιασμός, στοιχείο που τονίζει τη φυσικότητα με την οποία ενσάρκωσε τον χαρακτήρα.

Η σκηνή της έκρηξης μπορεί να μην ήταν έμπνευση του Λέτζερ, αλλά οι «παραξενιές» του Τζόκερ ήταν όλες δικές του ιδέες. Το χαρακτηριστικό απρόσεχτο μέικ απ που χρησιμοποιήθηκε στην ταινία, το άσπρο πρόσωπο με τις κόκκινες γραμμές στα μάγουλα, ήταν εξ’ ολοκλήρου δική του δημιουργία. Πίστευε ότι ο Τζόκερ θα βαφόταν μόνος του και δεν θα χρησιμοποιούσε επαγγελματία μακιγιέρ. Γι’ αυτό πήγε ο ίδιος σε ένα σουπερμάρκετ και αγόρασε άσπρη μπογιά για κλόουν και κόκκινο κραγιόν. Όταν έδειξε το μέικ απ στον Νόλαν, αποφασίστηκε επιτόπου ότι θα ήταν το ίδιο και για την ταινία.

 

Δημιούργησε όλα τα τικ και τις κινήσεις που έκανε «Τζόκερ» με τη γλώσσα και τα χείλη, το τρομαχτικό γέλιο και τον σαρκαστικό τρόπο ομιλίας του. Δεν ήθελε να θυμίζει τον Τζακ Νίκολσον, που είχε υποδυθεί τον χαρακτήρα στην ταινία του Τιμ Μπάρτον πριν 19 χρόνια.

«Ο Τζακ ήταν σαν κλόουν, σαν ένας δολοφόνος που ταυτόχρονα είναι και θείος σου. Ήταν αστείος, σε έκανε να γελάσεις. Ο Χιθ προκαλεί τελείως αντίθεση αντίδραση από ότι ο Τζακ. Είναι πραγματικά τρομαχτικός, ψυχοπαθής», είπε ο έμπειρος, Μάικλ Κέιν, που όταν είδε για πρώτη φορά τον μεταμορφωμένο Λέτζερ, σάστισε και εντυπωσιάστηκε. Ο Κέιν υποδυόταν τον μπάτλερ του Μπάτμαν, Άλφρεντ, και πριν γυρίσουν τη σκηνή που ο Τζόκερ διακόπτει μια δεξίωση, ο Κέιν δεν είχε γνωρίσει ποτέ τον Λέτζερ.

Ένας άλλος αυτοσχεδιασμός ήταν το χειροκρότημα του Τζόκερ, όταν είναι κλειδωμένος στο κελί της φυλακής. Ο Τζιμ Γκόρντον παίρνει προαγωγή και οι συνάδελφοί του αρχίζουν να χειροκροτούν. Στο τέλος της σκηνής, η κάμερα στρέφεται προς τον Τζόκερ, ο οποίος χειροκροτεί ειρωνικά. Ήταν μία ιδέα του Λέτζερ, την οποία ο σκηνοθέτης αποφάσισε να κρατήσει και στην ταινία.

Ο ίδιος σκηνοθέτησε τα δύο βίντεο που στέλνει ο Τζόκερ στα κανάλια για να τρομοκρατήσει τους κατοίκους του Γκόθαμ. Στο πρώτο βίντεο, με τον ψεύτικο Μπάτμαν, ο Νόλαν παρακολουθούσε το γύρισμα, ενώ στο δεύτερο δεν πήγε καν, γιατί ήταν σίγουρος ότι ο Λέτζερ δεν είχε ανάγκη τη βοήθειά του.

«Bye Bye»

Αν και η ιατροδικαστική έρευνα κατέληξε ότι ο θάνατός του ήταν ατύχημα και όχι αυτοκτονία, πολλοί σχολίασαν ότι η αφοσίωση στον ρόλο του Τζόκερ επηρέασε την ψυχολογία του και τον έκανε να στραφεί στα φάρμακα.

Πριν αρχίσουν τα γυρίσματα, ο Λέτζερ είχε περάσει ένα μήνα κλεισμένος σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, όπου πειραματιζόταν και έχτιζε σταδιακά τον χαρακτήρα που επρόκειτο να υποδυθεί. Διατηρούσε ένα ημερολόγιο, στο οποίο σημείωνε τις ιδέες και τις πηγές έμπνευσής του.

Τον είχε επηρεάσει πολύ η ερμηνεία του Μάλκολμ Μακντάουελ στο «Κουρδιστό Πορτοκάλι», αλλά και ο Σιντ Βίσιους, ο θρυλικός μπασίστας των Sex Pistols. Ήθελε να μιμηθεί την αδιαφορία, την άναρχη, απρόβλεπτη συμπεριφορά τους και την άλογη βία του «Άλεξ» απ’ το «Κουρδιστό Πορτοκάλι».

Ο πατέρας του σχολίασε, ότι ο Λέτζερ συνήθιζε να περνάει κάποιο καιρό μελετώντας τους ρόλους του πριν το γύρισμα, αλλά δεν είχε φτάσει ποτέ στο σημείο να κρατάει ημερολόγιο.

Πιο συμβολικό απ’ όλα, είναι το «Bye Bye», δηλαδή «αντίο», που είχε γράψει σε μια σελίδα του ημερολογίου. Πιθανώς αναφερόταν στον χαρακτήρα που άφηνε πίσω και στην ολοκλήρωση των γυρισμάτων, αλλά γνωρίζοντας την εξέλιξη της ιστορίας και τον τραγικό θάνατό του, το «αντίο» αποκτά διαφορετικά χροιά.

 

mixanitouxronou.gr

Πηγή αρχικής φωτογραφίας: Flickr