SOS εκπέμπουν τα ελληνικά αεροδρόμια

Όταν ολοκληρώθηκε η κυβίστηση της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την ματαίωση της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ελάχιστοι ήταν σε θέση να προβλέψουν ότι τη συγκεκριμένη παραχώρηση θα μπορούσε να απειλήσει ένας χειρότερος κίνδυνος. Η καθίζηση δηλαδή, της επιβατικής κίνησης που αγγίζει το 97% στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που διαχειρίζεται η Fraport Greece, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, με την πτώση να είναι αντίστοιχη και στο Ελ. Βενιζέλος.

Μέτρα στήριξης

Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι για τις παραχωρήσεις των αεροδρομίων θα θεσμοθετηθούν μέτρα στήριξης με στόχο να εξισορροπηθούν οι απώλειες σε έσοδα εξαιτίας της δραματικής υποχώρησης της επιβατικής κίνησης. Προς την κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση εξετάζει τη δημιουργία σχεδίου ενίσχυσης των παραχωρησιούχων των αεροδρομίων, δεδομένου ότι οι προβλέψεις των συμβάσεων παραχώρησης για την πορεία της επιβατικής κίνησης είναι πλέον χωρίς αντίκρισμα. Ενδεικτικά, για το διεθνές αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, οι προβλέψεις έκαναν λόγο για ετήσια αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξης του 5%, σε συνδυασμό με την καθιέρωση της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού πόλης (city break).

Το κόστος

Σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειονότητα των υπόλοιπων δραστηριοτήτων της οικονομίας, τα αεροδρόμια, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, δεν είναι δυνατόν να κατεβάσουν ρολά. Ως αποτέλεσμα, το κόστος συντήρησης και διαχείρισης της υποδομής παραμένει, σχεδόν, αμετάβλητο, τη στιγμή που η επιβατική κίνηση στο σύνολο των αερολιμένων της χώρας είναι θέμα χρόνου να αγγίξει το μηδέν https://www.capital.gr/epikairotita/3441496/gerapetritis-anoixto-to-endexomeno-na-kleisoun-ola-ta-aerodromia.

Ο Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης, Fraport Greece είναι ξεκάθαρος. “Πρακτικά δεν υπάρχουν επιβάτες, ενώ οι δυνατότητες για συγκράτηση του κόστους είναι εξαιρετικά περιορισμένες”, όπως αναφέρει στο Capital.gr.

“Η περίοδος που διανύουμε είναι εξαιρετικά επώδυνη για τη χώρα μας, η οποία καλείται να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της πρωτοφανούς αυτής κρίσης τόσο σε κοινωνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Αναμφισβήτητα, ο κλάδος των αεροδρομίων είναι από αυτούς που έχουν ήδη πληγεί σημαντικά από την πανδημία Covid-19, με σοβαρότατες  -βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες-  οικονομικές επιπτώσεις. Μέσα σε δύο εβδομάδες η κίνηση στα αεροδρόμιά μας έχει υποστεί καθίζηση της τάξεως του 97%” σημειώνει.

Και προσθέτει: “Πρακτικά δεν υπάρχουν επιβάτες ενώ οι δυνατότητές μας για συγκράτηση του κόστους είναι εξαιρετικά περιορισμένες, αφού τα αεροδρόμια αποτελούν υποδομές η λειτουργία των οποίων συνεπάγεται σημαντικά κόστη τα οποία στο μεγαλύτερο μέρος τους είναι ανελαστικά. Ο ρόλος των αεροδρομίων στην διασυνδεσιμότητα της χώρας μας καθώς και στην αλυσίδα του εθνικού τουριστικού προϊόντος μας είναι κομβικός. Προκειμένου λοιπόν να μπορέσουμε να συνεχίσουμε το έργο μας αδιάλειπτα, είναι αναγκαία, περισσότερο από ποτέ, η έμπρακτη υποστήριξη από το κράτος και την Ευρωπαϊκή Ένωση”.

Εάν επαληθευθεί το καλό σενάριο, η άρση της απαγόρευσης πτήσεων τέλος Απριλίου και η σταδιακή ανάκαμψη της ζήτησης, οι ευρωπαϊκοί αερολιμένες θα χάσουν περισσότερους από 700 εκατ. επιβάτες το 2020, μέγεθος που αντιστοιχεί σε πτώση επιβατικής κίνησης 28% και σε απώλεια εσόδων της τάξης των 14 δισ. ευρώ…

Του Δημήτρη Δελεβέγκου/capital.gr