Σε μετωπική σύγκρουση οδηγούνται το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων για τα διόδια. Το υπουργείο αποκάλυψε χθες ότι οι παραχωρησιούχοι (πλην Αττικής Οδού) προχωρούν από 1ης Σεπτεμβρίου στις τιμαριθμικές αυξήσεις –που είχαν ανασταλεί για 8 μήνες με αίτημα του προηγούμενου υπουργού– οι οποίες αντιστοιχούν σε αύξηση 12% στο ύψος των διοδίων. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής», μάλιστα το υπουργείο χαρακτηρίζει τους παραχωρησιούχους «αναξιόπιστους», υποστηρίζοντας ότι αγνόησαν τις συζητήσεις που βρίσκονταν σε εξέλιξη για την εξεύρεση λύσης.
Σύμφωνα με τις συμβάσεις παραχώρησης, στις αρχές κάθε έτους επιβάλλονται αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή. Επειδή όμως φέτος η αύξηση αυτή θα ήταν σημαντική, στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς ο τότε υπουργός Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσε ότι ζήτησε από τους παραχωρησιούχους να μην προχωρήσουν καθόλου σε αυξήσεις. Η συμφωνία που είχε «ατύπως» (δηλαδή όχι με έγγραφη εντολή) γίνει είναι ότι η συζήτηση θα επαναλαμβανόταν αμέσως μετά τις εκλογές.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», στις συζητήσεις τέθηκαν και από τις δύο πλευρές κάποια εναλλακτικά σενάρια, σχετικά με την εξεύρεση κάποιας «συμβιβαστικής λύσης», καθώς η αύξηση αντιστοιχεί φέτος σε ποσοστό έως 12% (αντιστοιχεί από 0,08-0,10 λεπτά για τα δίκυκλα και 0,20-0,30 ευρώ για τα Ι.Χ., έως το ανώτερο, 6,2 ευρώ για τα μεγάλα πούλμαν στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου). Να σημειωθεί πάντως ότι το «μέτωπο» των παραχωρησιούχων δεν φαίνεται να ήταν αρραγές, με κάποιες εταιρείες να επιμένουν στην επιβολή των τιμαριθμικών αυξήσεων.
Από πλευράς των παραχωρησιούχων δεν υπήρξε χθες κάποια συλλογική τοποθέτηση. Πηγές των εταιρειών αναφέρουν ότι η επιβολή των ετήσιων αυξήσεων δεν χρειάζεται την έγκριση του εκάστοτε υπουργού, ενώ η «αναστολή» είχε συμφωνηθεί να επανεξεταστεί μετά τις εκλογές. Πάντως, είναι πολύ πιθανό οι παραχωρησιούχοι, με το τέλος της περιόδου αυτής, να υπολογίσουν με βάση τις πραγματικές διελεύσεις τα διαφυγόντα κέρδη τους και στη συνέχεια να τα διεκδικήσουν από το Δημόσιο, κάτι που έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν σε διάφορες περιστάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μια από τις προτάσεις που συζητήθηκαν ήταν ο διαμοιρασμός της αύξησης στα τρία, δηλαδή να αναλάβει να καλύψει ένα τμήμα το Δημόσιο κι ένα οι παραχωρησιούχοι, ώστε το κόστος για τους οδηγούς να είναι μικρότερο. Κάτι ανάλογο αποφασίστηκε φέτος στην Πορτογαλία, όπου η αύξηση των διοδίων –βάσει τιμαρίθμου– θα έπρεπε να ήταν 10%.
Πηγή: moneyreview.gr