Από την Κυριακή που επισκέφτηκε ο χιονιάς την περιοχή μας για τα καλά, προέκυψαν τα κλασικά προβλήματα μετακινήσεων ειδικά σε μη κεντρικούς δρόμους. Όσοι είχαμε το προνόμιο να μη χρειάζεται να πάμε πουθενά καθόμασταν σπίτια μας και απολαμβάναμε το χιονισμένο τοπίο απ’ τα παράθυρα όσο άλλοι άνθρωποι αναγκάζονταν να οδηγάνε στους χιονισμένους και γλιστερούς δρόμους με κίνδυνο σοβαρού ατυχήματος για να παραδώσουν καφέδες και πιτόγυρα.
Παρά το γεγονός ότι μερικά καταστήματα εστίασης του νομού δεν παρείχαν υπηρεσίες delivery την Κυριακή, η κίνηση αυτή δεν ακολουθήθηκε από όλους τους καταστηματάρχες παρόλο που εκείνες τις ώρες χιόνιζε πολύ και οι δρόμοι ήταν επικίνδυνοι. Το ίδιο ισχύει και για τις γνωστές πλατφόρμες delivery που εξακολουθούν να παραμένουν ανοικτές παντώς καιρού. Συγκεκριμένα, το Σωματείο Εργαζομένων και Διανομέων της Wolt στη Θεσσαλονίκη απαίτησε κλείσιμο της πλατφόρμας και αποζημίωση σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Πού αλλού όμως πέφτει το βάρος της ευθύνης αυτής της κατάστασης; Πέρα από τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων εστίασης και τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, οι πελάτες (εφόσον δεν έχουν κάποια αναπηρία που δεν τους αφήνει άλλη επιλογή πέρα από το delivery) που καλούν με τέτοιο καιρό για να παραγγείλουν έναν καπουτσίνο ή μια πίτσα την οποία δεν μπορούν να στερηθούν για μια μέρα, βάζουν επίσης το λιθαράκι τους στην έκθεση στον κίνδυνο των ατόμων που κάνουν delivery μες στο χιόνι και το κρύο.
Ωστόσο, καθώς τέτοιου είδους αποφάσεις αφορούν την ζωή και τη σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων, δε θα έπρεπε να αφήνονται στην επιλογή του κάθε καταστηματάρχη και του κάθε πελάτη. Μια ρύθμιση για αναστολή των delivery θα έπρεπε να έρχεται άνωθεν με κάποιο σχέδιο νόμου και να τιμωρείται σε περίπτωση παραβίασης. Όπως όταν το καλοκαίρι σε συνθήκες καύσωνα το Υπουργείο Εργασίας έλαβε μέτρα που απαγόρευαν τις εξωτερικές χειρωνακτικές εργασίες (τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια και delivery) τις ώρες με τις υψηλότερες θερμοκρασίες, έτσι κρίνονται αναγκαία αντίστοιχα μέτρα και για τον χειμώνα σε συνθήκες χιονόπτωσης, δυνατών ανέμων, έντονων βροχοπτώσεων, πολύ χαμηλών θερμοκρασιών κλπ.
Μέχρι να γίνει αυτό, ας έχουμε τη συνείδηση ως πολίτες και καταναλωτές να μην παραγγέλνουμε και να μην αναγκάζουμε τους συμπολίτες μας που εργάζονται στο delivery να καταπονούνται και να τίθεται η ζωή τους σε κίνδυνο για ένα φρέντο εσπρέσο.
Κείμενο: Νικολέτα Αποστολίδου για Orizontes Press
Φωτογραφία: eviatop