Μειώσεις στην τιμή του βρεφικού γάλακτος, οι οποίες θα φτάνουν ακόμη και το 28%, φέρνει η εφαρμογή των νέων μέτρων για την ακρίβεια, η οποία ξεκινάει από σήμερα 1η Μαρτίου. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», οι νέοι τιμοκατάλογοι που έχουν αποστείλει οι εταιρείες που παράγουν ή εμπορεύονται ή διακινούν βρεφικό γάλα περιλαμβάνουν μειώσεις από περίπου 5% έως και λίγο πάνω από 28%.
Υπενθυμίζεται ότι ένα από τα τέσσερα μέτρα που αρχίζει να εφαρμόζεται σήμερα προβλέπει πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους των εταιρειών, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων. Ειδικότερα, η Nestlé έχει προχωρήσει σε οριζόντια μείωση στα γάλατα 1ης και 2ης βρεφικής ηλικίας κατά 15%, η Friesland σε μειώσεις από 13,54% έως 16,50%, η VIAN σε μειώσεις λίγο πάνω από 28%. Μάλιστα, πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να δώσει προτεραιότητα στους ελέγχους των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο βρεφικό γάλα.
Από σήμερα εξάλλου ξεκινάει τυπικά και η εφαρμογή των άλλων τριών μέτρων για την καταπολέμηση της ακρίβειας και της διαφάνειας στις τιμές. Ειδικότερα, λόγω της υποχρεωτικής μείωσης των παροχών που δίνουν οι προμηθευτές στους λιανεμπόρους κατά 30% σε επτά κατηγορίες προϊόντων (βρεφικές και παιδικές πάνες, σαμπουάν – αφρόλουτρα και κοντίσιονερ, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά παντός είδους, απορρυπαντικά ρούχων, οδοντόκρεμες, σαπούνια), έχουν επέλθει μειώσεις στις τιμές τιμοκαταλόγου σε περίπου 3.500 κωδικούς προϊόντων. Η μέση μείωση τιμής τιμοκαταλόγου στις επτά αυτές κατηγορίες κυμαίνεται από 12,7% στα σαπούνια και φτάνει το 18,1% στις βρεφικές και παιδικές πάνες.
Βεβαίως, επειδή με βάση τις προωθητικές ενέργειες ένα προϊόν στο ράφι μπορεί να είχε τιμή ακόμη και 50% μειωμένη, π.χ. ένα υγρό απορρυπαντικό ρούχων, δεν σημαίνει ότι ο καταναλωτής θα το βρει στο ράφι με τιμή μειωμένη κατά επιπλέον 15,6% που είναι η μέση μείωση της τιμής τιμοκαταλόγου στην κατηγορία. Αυτό που θα δει στο ράφι θα είναι η τιμή μειωμένη κατά 15,6% (κατά μέσον όρο) από την τιμή τιμοκαταλόγου, η οποία δεν αποκλείεται να είναι και μεγαλύτερη από την τιμή που είχε με την προσφορά.
Το μέτρο, ωστόσο, διασφαλίζει μονιμότερες μειώσεις στις τιμές, μεγαλύτερη διαφάνεια και ενίσχυση του ανταγωνισμού. Μάλιστα, ανάλογα με τα αποτελέσματα που θα έχει το μέτρο, αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης δεν αποκλείουν την επέκτασή του και σε κατηγορίες τροφίμων στις οποίες καταγράφονται μεγάλα ποσοστά προωθητικών ενεργειών.
Επιπλέον, λόγω του τρίμηνου «μπλόκου» στις προωθητικές ενέργειες σε προϊόντα στα οποία είχαν γίνει ανατιμήσεις μετά τις 10 Ιανουαρίου 2024, οπότε ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα, αποφεύχθηκαν περισσότερες ανατιμήσεις, καθώς οι εταιρείες είτε δεν προχώρησαν στην αποστολή νέων τιμοκαταλόγων είτε ανακάλεσαν τιμοκαταλόγους με αυξήσεις τιμών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Σε εφαρμογή, τέλος, από σήμερα τίθεται και το μέτρο των «καθαρών» τιμών σε νωπά οπωροκηπευτικά, κρέατα και ψάρια.