24 Μαρτίου 2015 

Ο συγκυβερνήτης της πτήσης 9525 της Germanwings από τη Βαρκελώνη στο Ντίσελντορφ ρίχνει σκόπιμα το αεροπλάνο στις γαλλικές Άλπεις, σκοτώνοντας τον εαυτό του και 149 άλλα άτομα.

Το αεροπλάνο απογειώθηκε από τη Βαρκελώνη γύρω στις 10 το πρωί και έφτασε στα 38.000 πόδια στις 10:27. Λίγο αργότερα, ο 34χρονος πιλότος Patrick Sondenheimer ζήτησε από την συγκυβερνήτη, τον 27χρονο Andreas Lubitz να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους και βγήκε από το πιλοτήριο, πιθανότατα για να πάει στην τουαλέτα.
Ο εχθρός μέσα στο πιλοτήριο: Μία αυτοκτονία και 149 φόνοι στον αέρα-1
φωτ.: AP

Στις 10:31 το αεροπλάνο άρχισε μία γρήγορη κατάβαση και 10 λεπτά αργότερα, συνετρίβη στα βουνά, στη Ν. Γαλλία. Δεν υπήρξαν επιζώντες.

Εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι ο νεαρός συγκυβερνήτης, που ονειρευόταν από μικρό αγόρι να γίνει πιλότος, αντιμετώπιζε σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα για χρόνια. Παρότι είχε επιχειρήσει να κρύψει το ιστορικό της κατάθλιψής του από την αεροπορική, η εταιρεία το ανακάλυψε, αλλά παρόλα αυτά, του έδωσε την άδεια να πετά.

Άλλωστε, η δημόσια εικόνα του Lubitz παρέπεμπε στον ιδανικό πιλότο. «Ήταν ήσυχος, ανταγωνιστικός, αποφασισμένος και προσεκτικός», όπως θα παρατηρούσε εκ των υστέρων η εισαγγελία του Ντίσελντορφ.

Όμως η κατάθλιψή του άρχισε να υποτροπιάζει λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2014. Αρχικά, άρχισε να εμφανίζει ψυχοσωματικά συμπτώματα. Ήταν βέβαιος ότι τυφλώνεται, για αυτό και επέμενε να κάνει επισκέψεις σε οφθαλμίατρους και νευρολόγους, ακόμα και με ρυθμό 3 ή και 4 την εβδομάδων. Τους έλεγε ότι έβλεπε αστεράκια, λάμψεις φωτός και έντομα που πετούν, όμως οι γιατροί εξέταζαν τα μάτια και τον εγκέφαλό του χωρίς να βρίσκουν κάποιο πρόβλημα.

Ο εχθρός μέσα στο πιλοτήριο: Μία αυτοκτονία και 149 φόνοι στον αέρα-2
φωτ.: AP

Η οικογενειακή γιατρός του διέγνωσε «αναδυόμενη ψύχωση» και του ζήτησε να νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική. Ο Lubitz την αγνόησε.

Άρχισε ψυχοθεραπεία και ακολουθώντας τις οδηγίες του γιατρού του, κατέγραφε σε ένα ημερολόγιο τις θετικές σκέψεις του. Οι καταχωρήσεις αυτές δείχνουν ότι υπέφερε από αϋπνία. «Κοιμήθηκα για 4 ώρες σερί», γράφει σε μία σελίδα.

Έως τις αρχές του Μαρτίου, οι σκέψεις του είχαν γίνει σκοτεινές και κινούνταν προς τον θάνατο. Ο Lubitz έψαξε στο ίντερνετ για τους αποτελεσματικότερους τρόπους αυτοκτονίας. «Παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα», «όταν πίνεις βενζίνη», «ποιο δηλητήριο σκοτώνει χωρίς πόνο;». Στις 18 Μαρτίου, ένας γιατρός του Ντίσελντορφ του έγραψε 4ήμερη αναρρωτική άδεια, σημειώνοντας ότι ο Lubitz πάσχει «από επίμονη διαταραχή της όρασης με μέχρι στιγμής άγνωστη αιτία».

Δύο μέρες μετά, ενώ ήταν στο σπίτι του, μία νέα μέθοδος αυτοκτονίας άρχισε να παίρνει μορφή στο μυαλό του. Εκείνο το απόγευμα, έψαξε στο ίντερνετ για πληροφορίες γύρω από τους μηχανισμούς που κλειδώνουν την πόρτα του πιλοτηρίου σε ένα Airbus A320.

Στις 22 Μαρτίου, μία ημέρα πριν να επιστρέψει στη δουλειά του, έγραψε σε ένα χαρτί που εκ των υστέρων βρέθηκε πεταμένο στα σκουπίδια του διαμερίσματός του: «Κυριακή της απόφασης», με τον κωδικό BCN, για τη Βαρκελώνη. Από κάτω, ο Lubitz είχε γράψει μερικές επιλογές: «να βρω την εσωτερική δύναμη να δουλέψω και να συνεχίσω να ζω», «να αντιμετωπίσω το στρες και την αϋπνία», «να αφεθώ».

Ο εχθρός μέσα στο πιλοτήριο: Μία αυτοκτονία και 149 φόνοι στον αέρα-3
φωτ.: AP

Την επόμενη ημέρα, σε ένα ταξίδι από το Ντίσελντορφ στο Βερολίνο και πίσω, φαινόταν φυσιολογικός. Το βράδυ πήγε στο σούπερ μάρκετ με την σύντροφό του, αγοράζοντας τρόφιμα για το υπόλοιπο της εβδομάδας.

Όμως είχε ήδη κάνει «πρόβα τζενεράλε». Όπως διαπιστώθηκε εκ των υστέρων, όταν βρέθηκε για λίγο μόνος του στο πιλοτήριο σε εκείνη την πτήση της επιστροφής από το Βερολίνο, έθεσε τον αυτόματο πιλότο στα 100 πόδια, το χαμηλότερο δυνατό υψόμετρο. Και το άλλαξε ξανά, πριν ο πύργος ελέγχου προλάβει να το παρατηρήσει.

Στη μοιραία πτήση από τη Βαρκελώνη, μόλις έμεινε μόνος του στο πιλοτήριο, ο Lubitz έθεσε αμέσως σε εφαρμογή το σχέδιό του. Άλλαξε τον διακόπτη για την πόρτα από το «normal» στο «locked», απενεργοποιώντας τον κωδικό πρόσβασης για έκτακτη ανάγκη που είχε ο Sondenheimer.

Και αμέσως μετά έβαλε τον αυτόματο πιλότο να κατεβάσει το αεροπλάνο στα 100 πόδια. Λίγο πριν τις 10:31, το αεροπλάνο άρχισε να κατεβαίνει με ρυθμό 3.500 ποδιών το λεπτό. Σε αυτό το σημείο, οι επιβάτες πιθανότατα κατάλαβαν την κατάβαση και την αλλαγή στην πίεση, όμως μάλλον δεν θα ανησύχησαν. Ωστόσο, ο γαλλικός πύργος ελέγχου παρατήρησε την μη εγκεκριμένη αλλαγή και επικοινώνησε με το αεροπλάνο. Ο Lubitz δεν απάντησε.

Ο πιλότος, ο Sondenheimer, επέστρεψε τρία λεπτά αργότερα, στις 10:34. Έβαλε τον κωδικό του για να ανοίξει την πόρτα, όμως αυτός δεν δούλεψε. «Εγώ είμαι!», είπε, χτυπώντας την πόρτα. Οι αεροσυνοδοί, που ετοιμάζονταν να μοιράσουν σνακς και αναψυκτικά, είδαν την φασαρία που γινόταν.

Μία κάμερα κλειστού κυκλώματος μετέφερε την εικόνα του πιλότου σε μία μικρή οθόνη μέσα στο πιλοτήριο. Ο Lubitz δεν αντέδρασε. Ανήσυχος, ο Sondenheimer άρχισε να χτυπά δυνατά την πόρτα. Αλλά και πάλι, ο Lubitz δεν απάντησε.

Ο εχθρός μέσα στο πιλοτήριο: Μία αυτοκτονία και 149 φόνοι στον αέρα-4
φωτ.: AP

«Για το όνομα του Θεού. Άνοιξε την πόρτα!», φώναξε ο πιλότος. Με το αεροπλάνο να βρίσκεται στα 25.000 πόδια, οι επιβάτες άρχισαν να νιώθουν την απότομη κατάβαση και πλέον παραδόθηκαν στο πρώτο κύμα του πανικού, εγκαταλείποντας τις θέσεις τους.

Στις 10:39, ο Sondenheimer ζήτησε από μία αεροσυνοδό να του φέρει έναν λοστό που ήταν κρυμμένος στο πίσω μέρος του αεροπλάνου. Άρχισε να χτυπά την πόρτα, προσπαθώντας να την ανοίξει. Το αεροσκάφος έπεσε κάτω από τα 10.000 πόδια, με τις χιονισμένες Άλπεις να πλησιάζουν.

Μέσα στο πιλοτήριο, ο Lubitz έβαλε τη μάσκα οξυγόνου στο πρόσωπό του. «Άνοιξε την αναθεματισμένη πόρτα!», ούρλιαζε ο Sondenheimer καθώς οι επιβάτες κοιτούσαν έντρομοι.

Ο Lubitz ανέπνεε ήρεμα. Στις 10:40 ήχησε ένας συναγερμός: «TERRAIN, TERRAIN! PULL UP, PULL UP!», του έλεγε, καθώς το αεροπλάνο έπεσε στα 7.000 πόδια. Εξήντα δευτερόλεπτα μετά, το δεξί φτερό του Airbus χτύπησε στην πλαγιά. Μετά οι μόνοι ήχοι που γράφτηκαν στο μαύρο κουτί ήταν συναγερμοί και ουρλιαχτά.

Τα στοιχεία, πάντως, δείχνουν ότι η αυτοκτονία πιλότου με αεροπλάνο είναι κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Μετά το δυστύχημα της Germanwings, η Γερμανία εισήγαγε ένα νέο κανονισμό, κάνοντας υποχρεωτική την παρουσία τουλάχιστον δύο ατόμων μέσα στο πιλοτήριο ανά πάσα στιγμή. Όμως όταν διαπίστωσε ότι η αλλαγή αυτή δεν βελτιώνει την ασφάλεια, κατήργησε τον κανόνα.

moneyreview.gr

You May Also Like

Συλλογή από τσάντες Hermes και Chanel πωλήθηκε 3,2 εκατ. δολ.

Ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος με έδρα το Χονγκ Κονγκ Τζόζεφ Λάου πούλησε 77 «κομμάτια» από τη συλλογή του σε δημοπρασία του διεθνούς οίκου Sotheby’s

Φλόριντα: Ρομπότ κυνηγά… τεράστιο αλιγάτορα σε σωλήνες

Το ρομπότ ανακάλυψε το ερπετό κατά τη διάρκεια έρευνας για λακκούβες

Μυστήριο με εκατοντάδες νεκρά ψαρόνια σε χωριό της Ουαλίας

Μυστήριο με εκατοντάδες νεκρά ψαρόνια σε χωριό της Ουαλίας

Έντι Ράμα: «Εμείς δεν θα εξαπατήσουμε την ΕΕ για να ενταχθούμε, όπως η Ελλάδα»

Συγκεκριμένη αναφορά κατά της Ελλάδας από τον Αλβανό πρωθυπουργό, λίγο πριν συναντήσει…

Γιατί τα αεροπλάνα θα έχουν πλέον έναν πιλότο

Γιατί τα αεροπλάνα θα έχουν πλέον έναν πιλότο

Τι ανακοίνωσε η Δανία για το ύποπτο αντικείμενο που βρέθηκε στον Nord Stream 2

«Οι έρευνες δείχνουν ότι το αντικείμενο είναι ένα άδειο καπνογόνο έκτακτης ανάγκης που χρησιμοποιείται για οπτική σήμανση»

Forbes: Αυτοί είναι οι 10 πιο ακριβοπληρωμένοι καλλιτέχνες παγκοσμίως

Μία λίστα με τους δέκα πιο ακριβοπληρωμένους καλλιτέχνες του 2022 παρουσιάζει το Forbes.

Προκλητικός Ερντογάν σε Ελλάδα: Για μαζευτείτε λίγο, μάθετε τα όριά σας

Προκλητικός Ερντογάν σε Ελλάδα: Για μαζευτείτε λίγο, μάθετε τα όριά σας

Τραγωδία στο Περού: Κεραυνός χτύπησε ξεναγό και πέθανε

Τραυματίστηκαν και έξι Γάλλοι τουρίστες

Μακελειό στη Μόσχα: To ISIS δημοσιοποίησε βίντεο από την επίθεση

Τουλάχιστον 133 άνθρωποι σκοτώθηκαν και δεκάδες άλλοι τραυματίστηκαν, σε μια από τις φονικότερες τρομοκρατικές επιθέσεις των τελευταίων ετών στη Ρωσία