Σε μια διάβαση του Λονδίνου, σαν σήμερα το 1969 ο φωτογράφος Ίαν Μακμίλαν βγάζει την εμβληματική φωτογραφία που επρόκειτο να κοσμήσει το εξώφυλλο του ενδέκατου άλμπουμ των Beatles, «Abbey Road».
Δημιουργός ενός από τα πλέον διάσημα στιγμιότυπα της ροκ εικονογραφίας, ο Ίαν Μακμίλαν ήταν ανεξάρτητος φωτογράφος και φίλος του Τζον Λένον και της Γιόκο Όνο. Για τη λήψη χρησιμοποίησε μια κάμερα Hasselblad, μέγιστους διαφράγματος f22, εστιακού μήκους 50 χιλιοστών.
Πριν από τη φωτογράφιση, ο πάντοτε μεθοδικός Πολ ΜακΚάρτνεϊ είχε σκιαγραφήσει τις ιδέες του για το εξώφυλλο, στο οποίο ο Μακμίλαν πρόσθεσε μια πιο λεπτομερή εικονογράφηση.
Καθώς το γκρουπ περίμενε έξω από το στούντιο για να ξεκινήσει η διαδικασία, η Λίντα ΜακΚάρτνεϊ τράβηξε μια σειρά από επιπλέον φωτογραφίες.
Ένας αστυνομικός εμπόδιζε την κυκλοφορία καθώς ο Μακμίλαν, από μια σκάλα που ήταν τοποθετημένη στη μέση του δρόμου, τράβηξε έξι φωτογραφίες, καθώς το γκρουπ περνούσε από τη διάβαση «ζέβρας» ακριβώς έξω από το στούντιο.
Οι Beatles διέσχισαν τον δρόμο αρκετές φορές ενώ ο ΜακΜίλαν τους φωτογράφιζε. Η 8η Αυγούστου ήταν μια ζεστή μέρα στο βόρειο Λονδίνο, και για τις τέσσερις από τις έξι φωτογραφίες ο ΜακΚάρτνεϊ περπάτησε ξυπόλητος, ενώ για τις άλλες δύο φόρεσε σανδάλια.
Λίγο μετά την ολοκλήρωση του shooting, ο ΜακΚάρτνεϊ μελέτησε τις διαφάνειες και διάλεξε την πέμπτη για το εξώφυλλο του άλμπουμ. Ήταν η μοναδική στην οποία και οι τέσσερις Beatles περπατούσαν σε συγχρονισμό.
Ικανοποιούσε επίσης την επιθυμία του συγκροτήματος να τους δει ο κόσμος να απομακρύνονται από τα στούντιο ηχογραφήσεων, στα οποία είχαν περάσει τόσα πολλά από τα τελευταία επτά χρόνια. Επρόκειτο άλλωστε για το τελευταίο τους ηχογραφημένο υλικό, έστω και αν το ύστατο «Let It Be» ολοκληρώθηκε πριν από τη διάλυση του σχήματος τον Απρίλιο του 1970.

«Ο Πολ είναι νεκρός»: Η μεγαλύτερη θεωρία συνωμοσίας στην ιστορία της μουσικής
Ταυτόχρονα με την κυκλοφορία του «Abbey Road», στα τέλη της δεκαετίας του 1960 υπήρχε μια δημοφιλής θεωρία ότι ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ ήταν νεκρός και αντικαταστάθηκε από έναν σωσία. Άλλωστε οι Beatles είχαν ανακοινώσει ότι δεν θα περιοδεύσουν ποτέ ξανά, και πολλοί άνθρωποι ήθελαν μια εξήγηση για αυτό. Το γεγονός πρόσφερε γόνιμο έδαφος στη θεωρία συνωμοσίας.
Η θεωρία προτείνει ότι ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα στις 9 Νοεμβρίου 1966 και αντικαταστάθηκε από κάποιον, ονόματι Μπίλι Σίαρς, ο οποίος υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση για να μοιάζει στον δημιουργικό εγκέφαλο των Beatles.

Στα χρόνια που ακολούθησαν το υποτιθέμενο τραγικό περιστατικό, οι εναπομείναντες Beatles, συντετριμμένοι από ενοχές άρχισαν να αφήνουν στοιχεία και μηνύματα στη μουσική τους, ώστε να μεταδώσουν την αλήθεια στους θαυμαστές του γκρουπ.
Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποστηρίζουν αυτή την ιστορία. Παρότι ο ΜακΚάρτνεϊ ενεπλάκη σε δύο τροχαία ατυχήματα εκείνη την περίοδο, πολλοί μάρτυρες, αλλά και ο ίδιος επιβεβαίωσαν λίγο αργότερα ότι έχαιρε άκρας υγείας. Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι πραγματοποιήθηκε ποτέ διαγωνισμός για την ανεύρεση σωσία.
Ο καταλύτης για τη μετατροπή της θεωρίας συνωμοσίας σε διεθνές φαινόμενο
Εκτός από μερικούς περίεργους ψιθύρους εδώ κι εκεί, η φήμη δεν κέρδισε ποτέ πραγματικά καμία δημοσιότητα για τα επόμενα δύο χρόνια, έως τις 17 Σεπτεμβρίου 1969, όταν ένας φοιτητής με το όνομα Τιμ Χάρπερ δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο «Είναι ο Beatle Πολ ΜακΚάρτνεί νεκρός;» στη φοιτητική εφημερίδα του Πανεπιστημίου Ντρέικ, στην Αϊόβα των ΗΠΑ.
Το άρθρο θεωρείται ότι είναι η πρώτη δημοσιευμένη εργασία για τη θεωρία «Ο Πολ είναι νεκρός» και ο καταλύτης για τη μετατροπή της συνωμοσίας από αστήρικτο μύθο σε διεθνές φαινόμενο.
Μετά τη δημοσίευση του άρθρου, ένας τηλεφωνητής στον ραδιοφωνικό σταθμό του Ντιτρόιτ WKNR-FM ενημέρωσε τον DJ Ρας Γκιμπ για τη φήμη ζωντανά στον αέρα. Ενδιαφερόμενος, ο παραγωγός και άλλοι τηλεφωνητές πέρασαν το υπόλοιπο της εκπομπής συζητώντας τη φήμη και τις ενδείξεις της. Αρκετοί άλλοι ραδιοφωνικοί σταθμοί στην περιοχή της Νέας Υόρκης άρχισαν να διαδίδουν τη φήμη τις επόμενες εβδομάδες, συμπεριλαμβανομένου του WABC, του οποίου το κοινό κατά τη διάρκεια της συζήτησης τις πρώτες πρωινές ώρες της 21ης Οκτωβρίου 1969, εξαπλώθηκε σε 38 πολιτείες των ΗΠΑ.
Σύντομα, η φήμη έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο και η μεγαλύτερη θεωρία συνωμοσίας της ποπ μουσικής έγινε για πάντα διάσημη.
Στα 50 και πλέον χρόνια που ακολούθησαν το ξέσπασμα της θεωρίας συνωμοσίας, οι θαυμαστές των Beatles σε όλο τον κόσμο υπέβαλαν τις δικές τους ιδέες για την υποστήριξη «αποδεικτικών στοιχείων». Ενώ τα περισσότερα είναι τραβηγμένα, αρκετά έχουν γίνει συνώνυμα με τη συνωμοσία με την πάροδο του χρόνου για την ασυνήθιστη, αν και συμπτωματική φύση τους.
Θεωρία συνωμοσίας ή όχι, ποτέ πριν ή έκτοτε δεν υπήρξε ένα τόσο μοναδικό πολιτιστικό φαινόμενο. Σε αντίθεση με άλλες μεγάλες θεωρίες συνωμοσίας που ελάχιστα τραβούν την προσοχή των ΜΜΕ, οι εφημερίδες, τα περιοδικά, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί, ακόμα και τα τηλεοπτικά δίκτυα σε όλο τον κόσμο ρωτούσαν αν ο Πολ ήταν πραγματικά νεκρός μέχρι τα τέλη του 1969.
Αυτό που ξεκίνησε ως φήμη και κατέληξε σε διεθνές φαινόμενο, θα είναι πλέον για πάντα γνωστό ως η μεγαλύτερη θεωρία συνωμοσίας της μουσικής και θα συνδέεται πάντοτε με το πιθανότατα σπουδαιότερο συγκρότημα όλων των εποχών.
(Με πληροφορίες του Beatles Bible και του The Beatles Story)
Πηγή:athensvoice.gr