Στη Βουλή έφεραν το παραπάνω θέμα η Θεανώ Φωτίου και άλλοι 38 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με ερώτησή τους προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Πρόκειται για τη διατήρηση των παρωχημένων όρων πυρασφάλειας και καταλληλότητας των κτιρίων βρεφονηπιακών σταθμών που ίσχυαν πριν 20, 30 ή και 40 χρόνια, όταν είχαν εκδοθεί οι αρχικές άδειες. Τα παρωχημένα και πεπαλαιωμένα συστήματα ασφαλείας δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα ασφάλειας των βρεφών και παιδιών προσχολικής ηλικίας τα οποία θα φιλοξενηθούν σε τέτοιους σταθμούς. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της ΚΥΑ που εξέδωσαν στις 9 Φεβρουαρίου, εν όψει επικείμενων εκλογών, η Υφυπουργός Κοινωνικών Υποθέσεων κα Μιχαηλίδου και ο Υφυπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, καταργώντας την υποχρεωτική προσαρμογή των παλαιών δομών σε ΥΑ του 2017 που όριζε νέες, σύγχρονες προδιαγραφές στους βρεφονηπιακούς σταθμούς και στον νέο Κανονισμό Πυροπροστασίας του 2018.
Και η ευθύνη για κάθε απευκταίο αλλά πιθανό ατύχημα με θύματα νήπια ή βρέφη θα βαρύνει καθ’ ολοκληρίαν τον αρμόδιο Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αφού το Υπουργείο του είναι αρμόδιο για τους ιδιωτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς και από αυτό εκδόθηκε η τόσο επιβλαβής για την ασφάλεια βρεφών και νηπίων ΚΥΑ.
Η ΥΑ του 2017 είχε εκδοθεί μετά από ευρεία διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, από την Αναπλ. Υπουργό Εργασίας, Κοιν. Ασφάλισης και Κοιν. Αλληλεγγύης και περιελάμβανε σύγχρονες, σύμφωνες με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών βρεφονηπιακών σταθμών. Η επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου ήταν απαραίτητη για την προστασία της ασφάλειας βρεφών και νηπίων και για να πληρούν οι σταθμοί τα προαπαιτούμενα του ΕΣΠΑ για να πάρουν vouchers από το σχετικό πρόγραμμα. Οι ίδιες ακριβώς προδιαγραφές ορίσθηκαν, με το ΠΔ 99/17, και για τους δημόσιους σταθμούς.
Η ΥΑ έδινε στους υφιστάμενους βρεφονηπιακούς σταθμούς μεταβατική περίοδο προσαρμογής δύο έτη από τη δημοσίευσή της. Δεδομένου δε ότι το 2018 εκδόθηκε το ΠΔ 41/18, με τον νέο Κανονισμό Πυροπροστασίας, οι υφιστάμενοι σταθμοί έπρεπε να προσαρμοστούν και με αυτόν.
Από το 2019, η κυβέρνηση της ΝΔ, μέσω της υφυπουργού Κοιν, Υποθέσεων κας Μιχαηλίδου, έδωσε τέσσερις παρατάσεις της αρχικής προθεσμίας, η τελευταία των οποίων έληξε τον Αύγουστο του 2022. Πολλοί ιδιοκτήτες σταθμών προχώρησαν στην εναρμόνιση των δομών τους, αλλά υπήρξαν και πολλοί που αγνόησαν την υποχρέωση και έφτασαν στην εκπνοή της τελευταίας χωρίς να έχουν εναρμονισθεί. Παρόλα αυτά, και το 2022-23, η ΕΕΤΑΑ, υπό την καθοδήγηση μετακλητής υπαλλήλου του Γραφείου της Υφυπουργού, τους επέτρεψε να εισπράξουν vouchers.
Και στις 9 Φεβρουαρίου υπεγράφη η ΚΥΑ απαλλαγής των παλαιών βρεφονηπιακών σταθμών, ακόμη και των προ του 1997, από την υποχρέωση προσαρμογής στην ΥΑ του 2017 και τον νέο Κανονισμό Πυροπροστασίας του ΠΔ 41/18. Και, εκτός του μείζονος προβλήματος ασφάλειας των βρεφών και νηπίων που δημιουργεί, πλήττει και την ασφάλεια δικαίου, αφού επιτρέπει σε μη κατάλληλους σταθμούς να απορροφούν ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους.
Οι βουλευτές του ΣΥΙΡΖΑ-ΠΣ ερωτούν τον Υπουργό:
- Αν είναι σε γνώση της ΚΥΑ με την οποία απαλλάσσονται οι παλαιοί βρεφονηπιακοί σταθμοί, από την προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις πυρασφάλειας και κτιριακής καταλληλότητας και
- Αν θα αποσύρει αμέσως την ΚΥΑ και θα επαναφέρει την ΚΥΑ του 2017 ώστε όλοι οι βρεφονηπιακοί σταθμοί, νέοι και παλαιοί, να είναι πλήρως κατάλληλοι και ασφαλισμένοι για να φιλοξενούν βρέφη και νήπια κι να συμμετέχουν όλοι επί ισοις όροις στο πρόγραμμα των vouchers :
___
ΘΕΑΝΩ ΦΩΤΙΟΥ