Το κόστος των πρώτων και δεύτερων υλών αλλά και οι δαπάνες για μεταφορές και ενέργεια συνεχίζουν να προβληματίζουν τις βιομηχανίες βασικών καταναλωτικών προϊόντων, απομακρύνοντας την πολυπόθητη μείωση των τιμών στα τρόφιμα και στα υπόλοιπα αγαθά πρώτης ανάγκης.
Η άνοδος του πληθωρισμού τον Ιούλιο, με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat σήμερα, αποτυπώνει ακριβώς αυτή την τάση, ενώ ταυτόχρονα «υποθηκεύει» και υψηλά ποσοστά κλαδικού πληθωρισμού για τους επόμενους μήνες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα τον Ιούλιο σημείωσε άνοδο στο 3,4% σε ετήσια βάση, από το αναθεωρημένο 2,8% τον Ιούνιο, βάζοντας έτσι τέλος στην πολύμηνη καθοδική πορεία που είχε ξεκινήσει από το προηγούμενο έτος και συγκεκριμένα από τον Οκτώβριο του 2022. Στον αντίποδα, σε επίπεδο Ευρωζώνης συνεχίσθηκε η αποκλιμάκωση των τιμών αν και με αργό ρυθμό.
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός στη χώρα μας ήταν στο 1,8% σε ετήσια βάση.
Οι επίμονες αυξήσεις στα τρόφιμα
Σε επίπεδο Ευρωζώνης, οι τιμές στα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό παρέμειναν στα ύψη για άλλο ένα μήνα, καθώς και τον Ιούλιο ήταν η ομάδα με τη μεγαλύτερη ανοδική μεταβολή. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα τον Ιούνιο είχε βρεθεί στην κορυφή της Ευρώπης, εμφανίζοντας την υψηλότερη μηνιαία αύξηση τιμών, 3,3%, στην κατηγορία των τροφίμων, όχι μόνο στην Ευρωζώνη, αλλά συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Συγκεκριμένα σε ετήσια βάση, οι τιμές στην κατηγορία «τρόφιμα, αλκοόλ και καπνός» ενισχύθηκαν κατά 10,8% στην Ευρωζώνη τον Ιούλιο, με βάση τις εκτιμήσεις της Eurostat, ενώ οι τιμές της ενέργειας τον ίδιο μήνα υποχώρησαν κατά 6,1%. Οι τιμές των υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 5,6%, ενώ αυτές των μη βιομηχανικών προϊόντων κατά 5%.
Το τρενάκι του τρόμου στα εμπορεύματα και ο παράγοντας του τουρισμού
Οι εκτιμήσεις για την άνοδο του πληθωρισμού στη χώρα μας έρχονται την ώρα που το «τρενάκι του τρόμου» στο χρηματιστήριο εμπορευμάτων διατηρεί σε υψηλά επίπεδα το κόστος των αγροτικών πρώτων υλών, ενώ πολλοί ανησυχούν και για την εξέλιξη των τιμών σε σειρά κι άλλων βασικών προϊόντων, όπως είναι το κρέας, η ζάχαρη, ο καφές και το κακάο.
Αν και η άνοδος των διεθνών τιμών των σιτηρών, μετά την απόφαση της Ρωσίας να αποχωρήσει από την πρωτοβουλία της Μαύρης Θάλασσας, δεν έχει αποτυπωθεί ακόμη στις εγχώριες τιμές, η αγωνία από πλευράς της ελληνικής μεταποίησης υπάρχει.
Όπως υπάρχει και κοινή εκτίμηση παραγωγών, προμηθευτών και λιανικής ότι οι συνθήκες δεν θα βελτιωθούν σύντομα. Σε αυτή την κατεύθυνση, οι συμφωνίες που θα «κλειδώσουν» μέσα στον Αύγουστο και θα διαφανούν από Σεπτέμβριο στο ράφι εκτιμάται ότι δεν θα έχουν ευχάριστες εκπλήξεις για τους καταναλωτές.
Παράλληλα, έκδηλη είναι η ανησυχία της αγοράς για την πορεία της εγχώριας κατανάλωσης μετά το πέρας της τουριστικής σεζόν.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του εφέτος, οι πωλήσεις των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών σε όγκο παρουσιάζουν μείωση κατά 2,5%, επιβεβαιώνοντας το γεγονός ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι καθαρά πληθωριστική, με την κατανάλωση να περιορίζεται.
Με βάση τα στοιχεία της Nielsen – που περιλαμβάνουν και τη Lidl – ο συνολικός τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε την περίοδο Ιανουάριος – Ιούνιος 2023 κατά 0,5 δισ. ευρώ και ανήλθε στα 6,2 δισ. ευρώ.
Η ανάπτυξη, ωστόσο, παραμένει αμιγώς πληθωριστική, δεδομένου ότι η κατηγορία των βασικών καταναλωτικών αγαθών εμφανίζει στο διάστημα 1 Ιανουαρίου – 18 Ιουνίου 2023 αύξηση στην αξία των πωλήσεων 12%, με το ποσοστό της ονομαστικής αύξησης των τιμών να διαμορφώνεται στο 9,4%.
Πηγή:ot.gr