Όταν φοιτούσε η μικρή Έλλη – αρχές της δεκαετίας του ’70 – στην πρώτη Τάξη του Δημοτικού κάπου στη Σταυρούπολη, οι συμμαθητές της, την πείραζαν.

Όταν φοιτούσε η μικρή Έλλη – αρχές της δεκαετίας του ’70 – στην πρώτη Τάξη του Δημοτικού κάπου στη Σταυρούπολη, οι συμμαθητές της, την πείραζαν: «Έλλη να ένα σάπιο μήλο» της λέγανε τα πιτσιρίκια για να κάνουν καζούρα κι αυτή τους πετούσε γομολάστιχες. Ήταν βλέπετε μία μικρή «πρωταγωνίστρια» στα μαθητικά θρανία καθώς το αναγνωστικό των Ι. Γιανέλη και Γ.Σακκά, που είχε ως εξώφυλλο δύο μαθητές ντυμένους στα χρώματα της Ελληνικής σημαίας παρακολουθούσε τη ζωή μιας τυπικής οικογένειας. Ο μπαμπάς Θωμάς, η μητέρα Φανή, η Άννα, ο Ρήγας, Νίνα και η Έλλη είναι τα πρόσωπα του βιβλίου. Η πιο διάσημη βέβαια ήταν η Έλλη και το μήλο της. Το αναγνωστικό, το φιλοτέχνησε ο Κώστας Γραμματόπουλος με την Έλλη να είχε γίνει αγαπημένη ηρωίδα των μαθητών. «Έλλη να ένα μήλο» έγραφε το Αλφαβητάριο στη σελίδα που οι μικροί μαθητές διδάσκονταν το γράμμα μι «μ». Φυσικά ο τόνος ήταν περισπωμένη, καθώς Μακρά παραλήγουσα πριν από βραχεία λήγουσα παίρνει περισπωμένη.

Το αναγνωστικό, το φιλοτέχνησε ο Κώστας Γραμματόπουλος με την Έλλη να είχε γίνει αγαπημένη ηρωίδα των μαθητώΝΑυτή βαριότανε στις παραδόσεις και στο αργόσυρτο μίλημα του δασκάλου.
Στο οπισθόφυλλο του Αναγνωστικού ζωγράφιζε φούστες και κάτι μπλουζάκια με στάμπες. Κάτι που έμελλε να γίνει το επάγγελμα της στο μακρινό τότε μέλλον. Ναι. Η Έλλη έγινε σχεδιάστρια ρούχων.
Τα καλοκαίρια στις διακοπές που έκλειναν τα σχολεία αυτή πάλι βαριότανε. Για αυτό πήγαινε στις βιοτεχνίες της γειτονιάς – μόλις είχε κλείσει τα δεκατρία – και γάζωνε τις πρώτες της δημιουργίες.
Ήτανε βέβαια κάτι μικροσκοπικά ρούχα για τις κούκλες της. Μία πρόβα τζενεράλε, όταν πολύ αργότερα θα έντυνε αληθινές … κούκλες. Ψιλόλιγνα μοντέλα σαν κρεμάστρες που περπατούσαν νωχελικά στην πασαρέλα φορώντας τα δικά της εμπνευσμένα έργα.
Ναι, η Έλλη είχε αυτό που λέμε ντουέντε. Στη συνέχεια, δουλειές αμέτρητες. Πρώτο «χέρι» σε μεγάλες εταιρείες ένδυσης «έκοβε και έραβε» στην κυριολεξία.
«Μεταξύ τυρού και αχλαδίου» ήρθε ένας γάμος και δύο κορίτσια. Τον άντρα της τον Γιώργο τον είχε γνωρίσει μαθήτρια ακόμη. Τον είδε για πρώτη φορά στη Μονή Λαζαριστών, όπου πήγαν μία Πέμπτη εκδρομή με τη Β’ Γυμνασίου. Αυτή φορούσε ακόμη τη μπλε ποδιά με τον λευκό γιακά. Αυτός φορούσε ένα καφέ καρώ παντελόνι καμπάνα και οδηγούσε μία μοτοσικλέτα Honda. Έμενε στον Εύοσμο, κοντά στις γραμμές του τραίνου.
Κουκλουτζά τον λέγανε τότε. Πρώτο ραντεβού δώσανε στην πλατεία Ευόσμου. Τότε είχε ένα ζαχαροπλαστείο που πουλούσε ωραία σαραγλί. Εκεί μέσα δώσανε το πρώτο τους φιλί. Πιο γλυκό και από το σαραγλί τους φάνηκε. Αυτή συνέχιζε να σχεδιάζει ολόκληρες Κολεξιόν: Άνοιξη – Καλοκαίρι και Φθινόπωρο – Χειμώνας στον υπολογιστή της.
Τα πατρόν έτοιμα. Ριγέ, εμπριμέ, καμηλό και ένας σωρός από τόπια υφάσματος θα έμπαιναν στον κόφτη μετά από τις δικές της παραινέσεις. Η θέση της στην εταιρεία ισοδυναμούσε με τον ακρογωνιαίο λίθο. Οι δικές της επιλογές θα καθόριζαν και την ανταπόκριση της αγοράς, καθώς ένα ρούχο ανταγωνιστικό είναι αυτό που κερδίζει πάντα τον πελάτη.

Αυτός φορούσε ένα καφέ καρώ παντελόνι καμπάνα και οδηγούσε μία μοτοσικλέτα Honda. Έμενε στον Εύοσμο, κοντά στις γραμμές του τραίνου.

Για να ενημερωθεί γύρω από τις εξελίξεις και τις νέες τάσεις στη δουλειά της ταξίδευε συχνά πυκνά στη γειτονική Κωνσταντινούπολη. Εκεί, όπου οι μεγάλες φίρμες έραβαν τα ρούχα τους. Ξεκινώντας από τα γνωστά ZARA και φτάνοντας μέχρι τα Dior και τα Channel. Λαός και Κολωνάκι δηλαδή. Ούτως ή άλλως η κοινωνική διαστρωμάτωση, ξεκινά από αρχαιοτάτων χρόνων από το ένδυμα.

Γρήγορα λάτρεψε τον Βόσπορο, το Ταξίμ, την πελώρια Αγιά Σοφιά και το παλάτι του Σουλτάνου. Πρώτη φορά αντίκριζε τόσο μεγάλα διαμάντια και ρουμπίνια. Έπινε σαλέπι για να ζεσταθεί κάτι πρωινά του Δεκεμβρίου με τον Χότζα να ψέλνει στο Τζαμί και έτρωγε στο πόδι γύρο από μοσχάρι, αφού οι μουσουλμάνοι δεν τρώνε χοιρινό. Η Πολίτικη κουζίνα την κατέκτησε. Μαζί και η τούρκικη γλώσσα.

Κάπου στα πενήντα φεύγα αποφάσισε να ξεκινήσει μαθήματα Τούρκικων. Την πρώτη μέρα στο μάθημα σήκωσε το χέρι και ρώτησε τη δασκάλα: «Πιστεύετε, ότι θα μπορέσουμε ποτέ εμείς να κατορθώσουμε να μιλάμε Τούρκικα; Έχουμε και κάποια ηλικία…». Τόσο ακαταλαβίστικα της φάνηκαν. Τώρα πια μετά από καιρό συνδέεται πλέον στο Skype και μιλάει με άνεση με τον Τούρκο αντιπρόσωπο γνωστής εταιρείας ένδυσης. Στα Τούρκικα. Η εγγονή της που παίζει στο πλάι με το τάμπλετ, της λέει: «Γιαγιά, τι γλώσσα είναι αυτή που μιλάς;» .

Αυτή ανοιγοκλείνει τα μαύρα της- σαν σκοτεινός ουρανός – μάτια και απαντά: «Τούρκικα». «Και που τα έμαθες τα τούρκικα γιαγιά;». Η Έλλη χαμογελάει: «Γηράσκω αεί διδασκόμενη, μικρή μου!». Έλλη να ένα μήλο.

Το δαγκωμένο μήλο που έκοψε η Εύα και ο Αδάμ από το δέντρο της γνώσης. Όταν ο Θεός τους ρώτησε γιατί το έκαναν, εκείνοι κρύφτηκαν πίσω από θάμνους γιατί φοβόντουσαν που ήταν γυμνοί. Ο Θεός τότε τους έδιωξε από τον Παράδεισο και τους εξόρισε στη Γη, όπου ήταν καταραμένοι να φοράνε τα ρούχα που βγάζουν οι μόδες.

Κι αν στο προπατορικό αμάρτημα, η ανάγκη του ανθρώπου για την (απαγορευμένη) γνώση ήταν η αιτία να διωχτούν οι πρωτόπλαστοι από τον παράδεισο, στη σύγχρονη κοινωνία η διά βίου μάθηση είναι ο βασικός συντελεστής που κρατά τους εργαζόμενους ενεργούς εντός της σημερινής εργασιακής κόλασης.

 

Η Άντζελα Ζιούτη γεννήθηκε το 1968 στη Θεσσαλονίκη.

Η Άντζελα Ζιούτη γεννήθηκε το 1968 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη σχολή Oικονομικών Επιστημών του Α.Π.Θ. Έχει εργαστεί στη διαφήμιση, στην εκπαίδευση και ως υπευθ. πωλήσεων και δημοσίων σχέσεων σε μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις. Άρθρα της κοινωνικού ενδιαφέροντος δημοσιεύονται συχνά στο διαδίκτυο,ενώ αρθρογραφούσε καθημερινά σε πρωινή εφημερίδα Free press μεγάλης κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης. Σήμερα αρθρογραφεί στην καθημερινή εφημερίδα ΕΘΝΟΣ. Εμφανίστηκε στα γράμματα με το έργο: «Ο Θεός κατοικεί σε ουρανοξύστη, 31 ποιήματα της πόλης»,Παρατηρητής, 1999, Θεσσαλονίκη (ποίηση) Ακολούθησαν:“Η Αρχιτεκτονική των σιωπηλών ημερών”, Ελληνικά Γράμματα, 2003, Αθήνα (ποίηση) “Ο ήλιος στο πάτωμα”, Φερενίκη, 2009, Αθήνα (μυθιστόρημα), “Μαύρη πέτρα” (Θεατρκό έργο) 2015, “Ο άνθρωπος που μιλούσε με τα αγάλματα”, Γαβριηλίδης, 2017 Αθήνα (ποίηση). Mιλάει Γερμανικά και Αγγλικά . Επί σειρά ετών υπηρέτησε ως γεν. Γραμματέας της Εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων Βορείου Ελλάδος. Είναι μέλος της Εταιρίας Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης. Βραβεύτηκε από το Φιλολογικό σύλλογο Παρνασσό (Β’ βραβείο Ποίησης 2000), τη Νέα Κίνηση Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης (Γ’ βραβείο Ποίησης 1999) την Ένωση Συγγραφέων Λογοτεχνών Ευρώπης (Α’ βραβείο Ποίησης 2001) κ.ά.Είναι παντρεμένη με τον Πυρηνικό γιατρό Δημήτρη Γρηγοράκη κα ζει στη θεσσαλονίκη.

 

* Ευχαριστώ την κ. Έλλη Κόντου. Κάτοικο Ευόσμου – Σχεδιάστρια ενδυμάτων για τις πολύτιμες πληροφορίες

ΠΗΓΗ:https://www.womantoc.gr/

You May Also Like

Σακελλαροπούλου για Τέμπη: Η οδύνη παραμένει αμείωτη και τα ερωτήματα δίχως απάντηση

«Χρέος της Πολιτείας είναι η απόδοση της ευθύνης και η μέριμνα για να μη ζήσει ποτέ ξανά η χώρα μας ένα τέτοιο πλήγμα»

Στην Ελλάδα εκπαιδεύεσαι μόνο και μόνο για να περνάς τις εξετάσεις, όχι για να μάθεις

Κομμένα και ραμμένα εξεταστικά συστήματα, που εξυπηρετούν σκοπιμότητες ή ανοησίες

Ο Μάριος Γιαννάκου έφτασε στην κορυφή του Εβερεστ

«Ίσως η πιο δυνατή στιγμή της ζωής μου»

Εύβοια: Ο Έλληνας ιδιοκτήτης ταβέρνας που έγινε θέμα σε μεγάλη γερμανική εφημερίδα

Εύβοια: Ο Έλληνας ιδιοκτήτης ταβέρνας που έγινε θέμα σε μεγάλη γερμανική εφημερίδα

Αλεξανδρούπολη: Σε πλοίο οι ασθενείς του νοσοκομείου μετά την εκκένωση

Στην Καβάλα μεταφέρθηκαν 11 νεογνά . Απίστευτες καταστάσεις

Οικονόμου: Δεν σκέφτηκα να παραιτηθώ μετά τα επεισόδια στη Νέα Φιλαδέλφεια

Η δική μου ευθύνη είναι να δουλέψουμε σκληρά με τους άντρες και τις γυναίκες της Ελληνικής Αστυνομίας

Φοιτητές προσπαθούσαν για 15 λεπτά να απλώσουν ένα πανό στο Public

Όταν οι φοιτητές τα κατάφεραν, αυτοί που τους παρακολουθούσαν, ξέσπασαν σε χειροκροτήματα

Η πρώτη πλωτή Όπερα σε ολόκληρο τον κόσμο βρίσκεται στην Πρέβεζα – Ένα ονειρεμένο έργο

Η πρώτη πλωτή Όπερα σε ολόκληρο τον κόσμο βρίσκεται στην Πρέβεζα –…

ΣΥΡΙΖΑ για επίθεση σε σπίτι Γεωργιάδη: «Καταδικάζουμε αλλά σε αντίθεση με τον Μητσοτάκη που τον παρακολουθούσε, κανείς δεν τον παίρνει σοβαρά»

ΣΥΡΙΖΑ για επίθεση σε σπίτι Γεωργιάδη: «Καταδικάζουμε αλλά σε αντίθεση με τον…