Ακόμα πιο ακριβό θα γίνει από την 1η Ιανουαρίου το κόστος μετακίνησης στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Οι αυξήσεις στα διόδια καθορίστηκαν, και μεσoσταθμικά φτάνουν το 7,63%, ενώ σε βάθος τριετίας θα ακριβύνουν περαιτέρω, όπως δήλωσε ο Kυβερνητικός Eκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα ανακοινώσει αυξήσεις που θα διαμορφωθούν στο 10% αντί του 12% που ήταν αρχικά το πλάνο.
Η αύξηση θα γίνει τμηματικά για να μην επιβαρυνθούν οι οδηγοί. Το 2024 τα διόδια θα αυξηθούν κατά 6%, το 2025 κατά 2% και το 2026 κατά 2%. Ωστόσο, όπως δήλωσε ο κ. Μαρινάκης, «Επειδή υπάρχει και ο πληθωρισμός του 2023 για το 2024, που μετρήθηκε τον Σεπτέμβριο ως 1,6%, συνολικά θα έχουμε αύξηση 7,6% στα διόδια το 2024, μετά 2% αύξηση το 2025 και 2% αύξηση το 2026».
Κατά συνέπεια, από 1η Ιανουαρίου, το κόστος των διοδίων για τη διαδρομή από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη, η επιβάρυνση υπολογίζεται σε 2,4 ευρώ καθώς το κόστος θα αυξηθεί από 31,35 σε 33,75 ευρώ. Η μετάβαση από Αθήνα στα Ιωάννινα θα κοστίζει πλέον 41,15 αντί 38,25 ευρώ με τη χρήση της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, δηλαδή η επιβάρυνση ανέρχεται σε 2,9 ευρώ. Το κόστος των διοδίων από την Αθήνα έως Πάτρα ανέρχεται σήμερα στα 11,80 ευρώ και από τη νέα χρονιά θα κοστίζει 12,7 ευρώ, με επιβάρυνση 0,90 ευρώ. Για το ταξίδι από Αθήνα έως Καλαμάτα, το κόστος των διοδίων το 2024 θα πάει στα 15 ευρώ (από 13,95), με επιβάρυνση 1,05 ευρώ.
Ο κ. Μαρινάκης ανέφερε: «Η ιστορία ξεκινά από το 2022 όταν εκλήθη η τότε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να εφαρμόσει μια αναληφθείσα από το παρελθόν υποχρέωση του κράτους με τους παραχωρησιούχους για αύξηση των διοδίων βάσει του πληθωρισμού του 2022 για το 2023. Τότε η αύξηση που έπρεπε να γίνει στα διόδια ήταν 12%».
«Έπρεπε δηλαδή, σύμφωνα με τη συμβατική υποχρέωση, να αυξηθούν κατά 12% τα διόδια από 1.1.2023. Έπειτα από διαπραγματεύσεις για προφανείς λόγους, μη επιβάρυνσης πολιτών και της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Yπουργείου και της ηγεσίας που προέκυψε μετά τις εκλογές του Ιουνίου. Αυτό πάγωσε και δε συνέβη. Και μάλιστα ήταν επιτυχία της πολιτικής ηγεσίας ότι όχι μόνο δεν επιβαρύνθηκαν οι πολίτες, οι οδηγοί, με διόδια 12% παραπάνω, αλλά δεν επιβαρύνθηκε και ο κρατικός προϋπολογισμός. Και πάλι να μην επιβαρυνθούν οι Έλληνες φορολογούμενοι με 50 εκατ. ευρώ και 60 εκατ. ευρώ, αποζημιώσεις στις εταιρείες για τη μη αύξηση των διοδίων».
«Επανήλθε προφανώς το θέμα γιατί ήταν μετάθεση της υποχρέωσης αυτής. Θα πληρωθούν περίπου 8 με 10 εκατ. που είναι οι αποζημιώσεις για τις ημέρες που δε λειτουργούν τα διόδια για τις εκλογές και οι αποζημιώσεις για τον Daniel για να έχουμε την πλήρη εικόνα. Άρα στη πραγματικότητα μια ήδη αναληφθείσα σημαντική υποχρέωση διαχειρίστηκε με τέτοιον τρόπο από την πολιτική ηγεσία ούτως ώστε να επιβαρύνει έναν χρόνο αργότερα τους οδηγούς, να μην επιβαρύνει με κάποια αποζημίωση τον Έλληνα φορολογούμενο συνολικά και να γίνει όσο πιο ήπια και σταδιακά. Γιατί είναι άλλο όπως φαίνεται το 7,6%, συν 2%, συν 2%, από ένα απότομο 12%».