Στην Αθήνα μόνο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν περισσότερα από 14 χιλιάδες ταξί. Από αυτά λίγα είναι εκείνα που ξεχωρίζουν και τραβούν τα βλέμματα των περαστικών όταν κινούνται στον δρόμο. Το όχημα του Γιώργου Ασημακόπουλου είναι σίγουρα ένα από αυτά. Ο λόγος είναι προφανής: Διαθέτει το πρώτο και ένα από τα ελάχιστα ταξί Tesla της πρωτεύουσας.
Τον συνάντησα ένα πρωινό στο κέντρο της Αθήνας. Το ραντεβού ήταν κάπως έκτακτο, καθώς το πλάνα του οδηγού άλλαξαν άρδην, όταν ενημερώθηκε ότι την ώρα που είχε καθοριστεί να γίνει αρχικά η συνέντευξη προέκυψε τελικά ένα τουρ με πελάτες στο Ναύπλιο. Ο Γιώργος Ασημακόπουλος παραδέχεται ότι από τη στιγμή που αποφάσισε να φύγει από τα συμβατικά ταξί και να αγοράσει ένα Tesla, η δουλειά και η πελατεία του άλλαξε οριστικά. «Βλέπεις εδώ όλα τα ραντεβού που έχω σημειωμένα;» μου λέει ενώ ανοίγει ένα τετράδιο. Αυτό είναι ίσως είναι το μοναδικό αναλογικό αντικείμενο που μπορεί να βρει κανείς στο αυτοκίνητο, καθώς όλα τα υπόλοιπα λειτουργούν ψηφιακά.
Ο πύργος ελέγχου του Tesla Model Y που έχει στην κατοχή του είναι μια μεγάλη οθόνη τάμπλετ που βρίσκεται δίπλα στο τιμόνι. Από εκεί ρυθμίζει τα πάντα. Τη φόρτιση του αυτοκινήτου, το κλείδωμα, τον κλιματισμό, τη λειτουργία κίνησης, όλα. Κι ακόμα, όπως εξηγεί, μαθαίνει, καθώς η Tesla κάνει συνεχώς αναβαθμίσεις.
Το Tesla που έμοιαζε «άπιαστο όνειρο» και η κούρσα με τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη
Όλα ξεκίνησαν πριν από 18 μήνες, όταν και αποφάσισε να κάνει αυτό το μεγάλο βήμα. «Πριν είχα ένα Mercedes E220. Πολύ καλό αυτοκίνητο. Αλλά ήθελα να κάνω μια αλλαγή. Θα πήγαινα σε κάτι υβριδικό. Όταν έμαθα, όμως, για την επιδότηση των 22.500 ευρώ, το πήρα απόφαση να πάρω Tesla. Ήξερα φυσικά τι είναι, αλλά το θεωρούσα άπιαστο όνειρο». «Έδωσα συνολικά 55.000 ευρώ, συν τα έξτρα έξοδα για να το βάψω, άλλα 2.500 ευρώ περίπου. Πρώτα τα πλήρωσα και 13 μήνες μετά πήρα την επιδότηση συν τον ΦΠΑ, άλλα 10.500 ευρώ δηλαδή. Άρα μου βγήκε κάπου στις 22.000 η αγορά. Με δάνειο φυσικά γιατί αλλιώς δε θα γινόταν».
Τελικά το έκανε δικό του μόλις 25 μέρες μετά την παραγγελία του. Όπως σημειώνει, ήταν ένα από τα πρώτα Tesla οχήματα στην Αθήνα και σίγουρα το πρώτο ταξί. Ο ίδιος δεν πρόκειται να ξεχάσει ποτέ τις αντιδράσεις των πελατών και των περαστικών που το παρατηρούσαν στον δρόμο, ειδικά εκείνους τους πρώτους μήνες. «Θα σου πω ένα περιστατικό που μου είχε μείνει στο μυαλό. Είχα πάρει κάποια στιγμή τον Χριστόφορο Παπακαλιάτη. Χοροπηδούσε σαν μικρό παιδί. Δεν μπορούσε να συνειδητοποιήσει ότι έχουμε Tesla ταξί στην Ελλάδα» λέει ο Γιώργος Ασημακόπουλος.
Οι περισσότεροι ενθουσιάζονται με το Auto Pilot. «Πολλοί μου ζητάνε να βάλω αυτό το mode, κατά τη διάρκεια της κούρσας. Αλλά το Auto Pilot δεν μπαίνει παντού, καθώς πρέπει οι αισθητήρες και οι κάμερες να βλέπουν καλά τις λωρίδες του δρόμου. Αυτό, παραδείγματος χάριν, μπορεί να γίνει στις μεγάλες λεωφόρους όπως την Κηφισίας, τη Μεσογείων, την Αττική οδό. Μέσα στο κέντρο της Αθήνας δεν το επιτρέπει. Και να προσπαθήσεις να το κάνεις, δεν σε αφήνει δηλαδή» προσθέτει.
Η αστραπιαία επιτάχυνση, η μεγάλη αυτονομία και η απόκοσμη ησυχία
Άλλοι, βέβαια, και συνήθως νεότεροι, τρελαίνονται με την επιτάχυνση. Ο ίδιος όμως είναι ιδιαίτερα προσεκτικός. «Είναι ακαριαίο το άνοιγμα. Βλέπεις;» λέει ενώ επιταχύνει απότομα και το κεφάλι μου κολλάει πίσω στο κάθισμα. «Θέλει, όμως, προσοχή το γκάζι. 450 άλογα, τετρακίνητο. Εξωφρενικό».
Αυτό που μου προκαλεί εντύπωση είναι ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της βόλτας μας, δεν ακούγεται σχεδόν τίποτα. Παρά μόνο ένας πολύ ελαφρύς ήχος κατά την επιτάχυνση. «Έχει απίστευτη ηχομόνωση. Το απολαμβάνει ο πελάτης. Αν δεις το τζαμί είναι σκληρό, διπλό». Μια από τις μεγαλύτερες απορίες, βέβαια, τόσο των πελατών όσο και των συναδέλφων του έχει να κάνει με την κατανάλωση και τα σημεία φόρτισης. Ο ίδιος απαντά βάζοντας κάτω όλα τα δεδομένα:
«Υπάρχουν πια πάρα πολλά σημεία φόρτισης στην Αθήνα. Ανοίγουν και άλλα συνέχεια. Κάποια είναι πιο γρήγορα και κάποια πιο αργά. Εγώ την κάνω τις περισσότερες φορές στο σπίτι μου. Καθημερινά υπολογίζω ότι διανύω περίπου 350 χιλιόμετρα. Μπορεί να είναι πιο αργή και να διαρκεί 7 ώρες, αλλά μου κοστίζει καθημερινά γύρω στα 12 ευρώ».
«Αν είχα πετρέλαιο, θα έπρεπε να δίνω 50 ευρώ σίγουρα για να γεμίσω το ντεπόζιτο. Και δεν είμαι πια έρμαιο της τιμής ή του νοθευμένου καυσίμου. Και το κυριότερο: δεν υπάρχει πια αυτή η λαδίλα. Γιατί μη νομίζεις ότι το καυσαέριο το τρώει μόνο όποιος είναι έξω. Το τρώμε και εμείς μέσα. Όλες οι επιφάνειες αν τις ακουμπούσες είναι μαύρες στο εσωτερικό του».
Η κατανάλωση γίνεται ακόμη ειδικά όταν κόβεται στο κέντρο της πόλης και σε χαμηλές ταχύτητες. «Δεν πατάω φρένο. Δεν έχω αλλάξει ποτέ τακάκια. Καθώς αφήνω το γκάζι αυτό φρενάρει μόνο του και επαναφορτίζει» εξηγεί. «Δεν μπορείς να επιστρέψεις πίσω. Παίρνω καμιά φορά το ΙΧ της συζύγου μου και της λέω πώς την παλεύεις».
Η αμφισβήτηση και οι «κούρσες γενεθλίων»
Και παρά τα πολύ καλά λόγια που έχει ακούσει όλο αυτό το διάστημα, υπάρχουν αρκετά που έχουν κάνει αρνητικά σχόλια για την απόφασή του και τη γενικότερη στροφή στην ηλεκτροκίνηση. «Κρίνουν κάτι χωρίς να το έχουν δοκιμάσει. Υπάρχει προκατάληψη. Μην κρίνεις κάτι αν δεν το έχεις δοκιμάσει. Λένε ότι θα έρθει το υδρογόνο. Κάτσε να έρθει και αν είναι καλύτερο θα πάρω και εγώ». «Για τα ελληνικά δεδομένα είναι κάτι καινούργιο. Στο Άμστερνταμ υπάρχουν ταξί Tesla εδώ και 11 χρόνια. Είναι όλα ηλεκτρικά τα ταξί τους. Είναι δοκιμασμένο, είναι καινούργιο για μας» προσθέτει. Μερικούς μήνες μετά την αγορά του, Tesla ταξί πήρε και η μητέρα του, η οποία κάνει τη συγκεκριμένη δουλειά περισσότερα από 30 χρόνια. «Ούτε και εγώ ξέρω πόσα ταξί πρέπει να έχω πουλήσει μόνος μου» λέει γελώντας. Σήμερα, όπως εξηγεί, υπάρχουν περισσότερα από 20 ηλεκτρικά ταξί της ίδιας εταιρίας στην Αθήνα και πολλά ακόμη σε ολόκληρη τη χώρα.
Ανάμεσα στους πελάτες καμιά φορά, όπως καταλήγει, είναι και μερικοί γονείς που τους καλούν όχι γιατί θέλουν να μετακινηθούν αλλά γιατί θέλουν να κάνουν δώρο μια κούρσα γενεθλίων στα παιδιά τους. Τα περισσότερα ξετρελαίνονται. Και κυρίως με το γεγονός ότι το τιμόνι του οχήματος μπορεί να λειτουργήσει, όταν είναι στάσιμο, και ως τιμονιέρα για τα παιχνίδια που είναι προεγκατεστημένα στο όχημα και λειτουργούν μέσω ίντερνετ που έρχεται απευθείας από τους δορυφόρους της Starlink στο διάστημα.
Ένα ταξί δηλαδή που μπορεί να γίνει ταυτόχρονα και παιχνιδομηχανή. Ένα ταξί από το μέλλον, στο σήμερα.